Christian Albrechtsen: "Jeg er ret forfængelig"
En pop-up-bog af kulører,
samtidstanker og kunstnerisk nerve. Scenograf Christian Albrechtsen fortæller TTT
om arbejdet med forestillingen ”Jorden rundt på 80 dage” på Aalborg Teater. En
samtale om farver, frihed og frygten for at fylde.
Af Thyge Cosedis Holting, teaterjournalist og -tegner
Udgivet, d. 10/11 2025
Den blå tophue er prikken over i’et, højt
over den grå sweater og de mosgrønne fløjlsbukser. Christian Albrechtsen er én
af Danmarks mest estimerede scenografer. I januar skabte han det visuelle
univers til Holbergs komedie ”Jeppe på Bjerget” på Det Kgl. Teater, og da jeg
møder den 49-årige kunstner i Aalborg Teaters formiddagsstille foyer, er uret
indstillet efter engelsk tid - Jules Vernes klassiker ”Jorden rundt på 80 dage”
er Aalborg Teaters juleforestilling. Der er halvanden uge til premieren.
Ét ord karakteriserer Albrechtsen –
nysgerrighed. Snart googler han, hvornår juletræet kom til Danmark, snart beder
han mig besvare mine egne spørgsmål, og snart vil han kende forskellen på humor
og satire. Tankerne stormer afsted, men udstrålingen er rolig. Aldrig
bedrevidende – snarere ydmyg. Men scenografen afslører sig i den koncist
udvalgte hovedbeklædning. En trofast følgesvend - som tjeneren Passpartout er
det for den jordomrejsende englænder Phileas Fogg. Vores tankerundtur varer
ikke 80 dage, men 40 minutter – med intellekt og koket selvbevidsthed under
tophuen.
![]() | ||
| "Jorden rundt på 80 dage", Aalborg Teater Foto: Rumle Skafte
|
Siden han blev uddannet scenograf i 2015, har
Christian Albrechtsen arbejdet på en række af landets største scener.
Repertoiret spænder vidt, men én ting er dog gennemgående. ”Du tør at skrue
op for farverne. Hvordan vil du beskrive din egen scenografiske stil?”. Albrechtsen
ler lidt forlegent. ”Den er flot. Nej, men jeg forstår, hvad du mener, når
du siger farver. Jeg jagter det maksimale. Det kan jo også være det maksimalt
minimalistiske eller det maksimalt grå. Når man skruer tilstrækkeligt op, taler
det, der visuelt sker på scenen, mere tydeligt. Det ophøjes. Det er jo egentlig
ret banalt – som at sige: Tænd en lampe og skru den op på max.”.
”Det skal der vel også mod til?”. Albrechtsen
vifter afværgende med hånden: ”Det synes jeg ikke. Måske er mit sanseapparat
virkelig sløvt, men der skal meget ofte mere til, før jeg synes, et udtryk
taler tydeligt nok.” siger han med et smil.
”Hvad er den bærende tanke bag det visuelle udtryk i ”Jorden rundt på 80 dage” her på Aalborg Teater?”. Den erfarne billedmager rynker brynene: ”Det er en sjov fortælling, for kernen er en rejse og en kamp mod tiden. Phileas Fogg har væddet om, at han kan rejse jorden rundt på 80 dage, og som den engelske gentleman, han er, agter han at vinde væddemålet. Jeg synes, at hvert af de steder, Phileas Fogg besøger, er selve historien. Derfor havde jeg lyst til, at alle stederne blev manifesteret. Det er en megastor opgave, men jeg elsker også fortællingen om, at man rejser ud og bliver mødt af noget, man ikke kender. På den måde er det en fantastisk historie. Den siger, at ja, vi skal møde det, fremmede, og vi skal være nysgerrige på det. Derfor synes jeg, det er ret fedt, at lave hele universet så stort og flot som muligt.” forklarer Albrechtsen.
![]() |
| "Jorden rundt på 80 dage", Aalborg Teater Foto: Rumle Skafte |
”Selvfølgelig skal man tænke sig om"
Pressefotos
fra prøverne på ”Jorden rundt på 80 dage” viser et fladt univers i 2D med alt
fra malede elefanter og færger til store farverige mellemtæpper.. ”Jeg fik
ret hurtigt ideen om en pop-up-bog. Lidt som et gammeldags dukketeater med
flade kulisser, der sænkes ned fra loftet. Jeg elsker det. I denne forestilling
havde jeg lyst til at være meget konkret og ikke abstrakt. Her er en flad
elefant, der ser ud, som en elefant ser ud.” lyder det beslutsomt.
”Inspirationen har jeg hentet i flora og fauna fra de forskellige geografiske
lokaliteter. Jeg har fundet gamle bøger fra slutningen af 1800-tallet med
planter og dyr og sat dem sammen som en decoupage. Ligesom Dronning Margrethe gør.”
pointerer Christian Albrechtsen med en dronningebegejstret trækning ved
mundvigen.
”Forestillingen lover fest og farver fra hele
verden, men hvordan undgår du, at det bliver kulturel appropriation?”. En
seriøs klang indfinder sig: ”Selvfølgelig skal man tænke sig om, når man får
en hvid skuespiller til at spille en karakter fra Indien. Så må man illustrere
landet på en anden måde – gennem dyr, planter eller frugter og ikke begynde med
en hudfarve. Det er en balancegang.”
Albrechtsen lader ordene flagre frit i den tomme
foyer, før han fortsætter: ”Det er ekstremt trist, at det eksotiske, altså det,
man ikke spontant forstår, næsten er blevet farligt at beskæftige sig med. At
nysgerrigheden i sig selv kan blive mistænkeliggjort. Jeg er ikke den første,
der er bekymret over det. Nogle dele af woke-bevægelsen har ført en
berøringsangst med sig, hvor gode intentioner let bliver mødt med mistillid. En
afvisning af oprigtig nysgerrighed, som kan munde ud i netop den forsimpling og
fordømmelse, bevægelsen var et oprør mod – en meget udynamisk måde at være i
verden på.”
Han klør sig på kinden og tilføjer: ”Når man
fremstiller det eksotiske på scenen, er det jo også en kærlig rækken ud efter
det. En oprigtig længsel. Vores koncept her sofistikerer portrættet af de
eksotiske steder. De eksotiske dragter bærer hver især den pågældende bagvægs
print af flora og fauna. Det er maksimalt gennemført, synes jeg. Jeg føler mig
ikke kunstnerisk begrænset af krænkelsesdebatten, men……”
Mennesket Christian har åbenlyst meget på hjerte:
”Det er da vigtigt, at vi som individer tænker os om, og nej - jeg er ikke blevet
banket på plads. Tværtimod. Der er meget ved den identitetspolitiske tidsånd,
jeg synes er sindssygt vigtigt. Hvis jeg som homoseksuel mand havde være ung i
dag, hvor man står mere på retten til at være den, man er, ville nogle ting i
mit liv have været lettere eller anderledes. Der er meget, jeg takker den
bevægelse for, men der er en overfølsomhed, der kan blive en hæmsko - også
kunstnerisk.” afrunder herren under tophuen med nuancer i stemmen. Stilheden
synes at forstærke ordene.
Nostalgisk nerve
”Hvilken verden ønsker du, at forestillingens publikum
træder ind i? Er det nostalgi, parodi eller en drøm?”. Før hvert svar er
det som en lille bølge af tvivl skyller igennem Christian Albrechtsen, inden
ordene kan flyde frit:
”Der er i høj grad en nostalgisk nerve. Én af
hovedårsagerne til, at jeg sagde ja, er, at det er Aalborg Teaters juleforestilling.
Jeg elsker traditionen - at familier op til jul skal sammen i teatret. Vi har
også inkorporeret et par juletræer, kan jeg afsløre. Slutningen af 1800-tallet har
en skøn æstetik, vi meget ofte forbinder
med julen. Tænk på ”Peters Jul”. Den periode harmonerer godt med julehyggen, og
heldigvis udspiller ”Jorden rundt på 80 dage” sig jo også i Victoriatiden.
Stilhistorisk er det bare skideflot at se på – til jul.” konkluderer han.
”Et er nostalgien. Hvad med humoren?”. ”Den er
der bestemt. For mig i form af en stor, flot billedbog, men det er jo instruktør
Rasmus Ask, der står for humoren i selve spillet. Rasmus og jeg har ikke
arbejdet sammen før, men jeg holder meget af ham. Han er et virkelig morsomt
menneske med sans for humor på scenen. Han maler med en bred pensel, når det
handler om spillestil, og det har forestillingen rigtig godt af. Det spiller
godt sammen med scenografien. Det har for mig været vigtigt, at det er smukt og
dragende at se på. Der er ikke så meget at fortolke. Det forestiller, hvad det
forestiller, og det skal være smukt.”. En lille cæsur følger, før
Albrechtsens pointe falder. Selvironisk og uhyre selvbevidst: ”Min
scenografi, til ”Jorden rundt” er en manifestation af alt det smukke ved
verden. Det vil jeg gerne have, at du skriver.”. Han ler afvæbnende.
![]() |
| "Jorden rundt på 80 dage", Aalborg Teater Foto: Rumle Skafte |
”Jeg går ikke ret meget i teatret”
Den afsatte tid er ved at rinde ud, men
engagementet får Christian Albrechtsen til at glemme tiden. Jeg får lov at
holde ham ved bordet i endnu 10 vigtige minutter. ”Du er meget glad for
farver. Hvordan oplever du danske scenografers mod og lyst til at lege?”. Han
læner sig frem: ”Helt ærligt: Jeg går ikke ret meget i teatret. For
det første har jeg ikke altid tiden, og for det andet er teater en ekstremt
svær kunstart. Jeg er hyperkritisk – også med mine egne ting. Jeg kan nemt
blive den sure gamle mand, når jeg går i teatret, og det bryder jeg mig ikke
om. Jeg ved, hvor svært det er. Det er noget nær en umulig opgave at lave
teater!”.
”Dit arbejde bliver oftest anmeldt meget positivt.”. Jeg indkasserer fluks et modargument: ”Fordi noget er flot, er det jo ikke ensbetydende med, at det er godt. Jeg skal ikke udtale mig om, hvad der kendetegner danske scenografer generelt, men jeg vil gerne sige noget om, hvorfor det er så svært at lave teater, og det er…. Jeg ved det ikke.”. Albrechtsen slår let teatralsk ud med armene. ”Der er noget i teatret, der deler skæbne med keramik. Det kan meget let blive AOF-agtigt - du ved, kikset og klodset. Omvendt kan det også være fuldstændig vidunderligt. Jeg ved ikke meget om keramik, men jeg tror, det er mere sensibelt, end hvis du f.eks. maler et maleri.”. ”Så ét sekund afgør, om keramikkruset bliver kunst eller kitsch?”. ”Netop, og der er også en meget lille toleranceramme, i hvert fald for mig, for om en forestilling bliver god eller ej.” supplerer han næsten opgivende.
”Er du en svær scenograf at arbejde
sammen med?”. Christian Albrechtsen nikker fra sin tilbagelænede positur i
stolen. ”Ja, jeg tror, jeg fylder meget.”. ”Skal en kunstner ikke gøre
det?”. Hans tone er næsten undskyldende. ”Nej, der er rigtig mange søde
ikke-fyldende kunstnere. Jeg fylder, og jeg har en mening om mange ting. F.eks.
om, hvordan man skal læse teksten. De synspunkter giver jeg gerne videre til
instruktøren. Mine indspark er lettere at acceptere for nogle end for andre,
kan jeg sige.”. ”Men du gør det alligevel?”. ”Ja, jeg kan ikke lade være.”. Han
slår igen ud med armene.
”Er du aldrig angst for at være kendt
blandt danske scenografer som ham med farverne?”. Stilheden sænker sig,
mens Albrechtsen betænker sig. ”Nej, for det er jeg jo, eller…. jeg skal nok
også passe lidt på med alle de farver. Man skal i hvert fald ryste posen lidt
engang imellem, så jeg ikke altid er ham med farverne. Det ville jo bare være
kedeligt.”.
Med ét ser han mig fast i øjnene: ”Det er faktisk derfor, jeg vægrer mig ved at definere mig selv, for hvis jeg gør det for meget, bliver jeg alt for… jeg må også kun læse de gode anmeldelser én gang. Jeg er ret forfængelig. Derfor!”. Han griner og justerer tophuen. Den blå prik over i’et – over hans kunstneriske virke.
![]() |
| "Jorden rundt på 80 dage", Aalborg Teater. Foto: Rumle Skafte |
FAKTA:
Christian
Albrechtsen (f. 1976) er uddannet scenograf fra Den Danske Scenekunstskole –
København 2015.
Christian Albrechtsen har tidligere på Det Kongelige
Teater skabt scenografi og kostumer til Lang dags rejse mod nat (2017)
og Lazarus (2022) i Skuespilhuset og urpremieren på
balletten Under dybet i Operaen (2024).
Desuden skabte han på Gamle Scene scenografi til Jeppe på Bjerget (2025)
Christian
Albrechtsen har skabt scenografi og kostumer til flere produktioner i Danmark,
Tyskland og Sverige. Hans værker udmærker sig ved en tydeligt konceptualiseret
visualitet, hvor farvevalg, kompositioner og tableauer er stærke medfortællere.
Han arbejder både med skuespil, opera, performance og ballet.
Samarbejdet med den dansk-tyske instruktør Anja
Behrens omfatter udover Under dybet blandet
andet også trilogien Furier bestående
af Fædra, Elektra og Kassandra på Husets Teater (2021-24).
Af andre samarbejder skal nævnes med den svenske instruktør Viktor Tjerneld med Den gyldne drage til Uppsala Stadsteater (2018), og børneforestillingen Kejserens nye klæder til Aalborg Teater (2020/2023) og Malmö Stadsteater (2023) samt Härligt är jorden på Stockholms Stadsteater (2024)
Hædersbevisninger:
Modtog en Reumert for Årets stagedesign i
2018 for Lyden af de skuldre vi står på fra
Aarhus Teater og i 2020 for Lazarus, en
co-produktion mellem Aarhus Teater og Det Kongelige Teater.
Fra d. 15/11 -23/12 2025 kan man opleve Christian Albrechtsens scenografi- og kostumedesign i Aalborg Teaters juleforestilling ”Jorden rundt på 80 dage” frit efter Jules Verne. Læs mere om forestillingen på:
https://aalborgteater.dk/forestillinger/jorden-rundt-paa-80-dage/








