Anmeldelse: "Julen findes (ikke)", Aarhus Teater

 Må uglen vare lige til påske!

Glem alt om nisser, nostalgi og bindingsværk. ”Julen findes ikke” på Aarhus Teater er en nyskrevet komedie, som både vil underholde og kommentere samtidens digitale fremmedgørelse. Det er vovet, varmt - og vedkommende. 

Af Thyge Cosedis Holting, Teaterjournalist og – tegner

Udgivet, d. 23/11 2025

★★★★★☆

”Jeg tror, jeg kan mærke noget i mit hjerte…”

Det er modigt af Aarhus Teater at sætte et splinternyt værk på scenen ved juletid, hvor billetterne skal langes over disken som klejner hos bageren. Dramatiker og instruktør Heinrich Topp Christensen har fået opgaven. Han hører til blandt dansk teaters sande legebørn - og legelysten lønner sig.

Genopdagelsen

I ”Julen findes ikke” stiger bestemmeminister Helga Antonsen op af gulvet til nationalhymnen og prædiker arbejdsomhed som vejen til frihed. Tiden ligner vores egen, men julen kender ingen længere, og nærvær er noget, der var engang. Teenagerne Hannah og Laust har det bedst bag deres skærme, men da de havner hos den distræte kunstner Karl Heinz, vækkes en glemt tradition - julen. Snart kæmper de for at genopdage højtiden – med Helga som modstander, Karl Heinz som hjælper og et farverigt galleri af bifigurer på sidelinjen.

Der er fart over feltet, og den kronologisk fremadskridende handling er relaterbar for børn og voksne. Alt serveres i Mie Riis pastelscenografi, der giver forestillingen et tegneserieagtigt løft. Andreas Buhls smidige lysdesign favner, med stringente farvevalg, alt fra uhygge til julemagi. Jonas Munck Hansens pop- og rapsange er velklingende, mens underlægningsmusikken slår stemningen an med et glimt i øjet. Spillestilen spænder fra komedierealisme over musical til absurd teater – samt et lille skvæt Cirkusrevy for de voksne.

Anders Baggesen, Malte Conradsen og Clara Phillipson i "Julen findes ikke"
Tegning: Thyge Cosedis Holting

Laura Kjær Jensen og Rasmus Elbo i "Julen findes ikke".
Tegning: Thyge Cosedis Holting

Karl Heinz, Helga og heltene

Vi ler og vi bruger hovedet. Der er noget galt i dette parallelsamfund, hvor skærmene har overtaget, og arbejdsnarkomani er et livsvilkår. Julen er afskaffet men reformuleres med nærvær som nøgleord.

Clara Phillipson og Malte Conradsen er et solidt og musikalsk makkerpar som Hannah og Laust. De tilfører universet jordforbindelse og spiller med humor, timing og en skarp replik. Deres forældre – spillet af Laura Kjær Jensen og Rasmus Elbo – får et fint komisk højdepunkt i en velsunget og musicaldejlig date-sekvens.

Som superskurken, bestemmeminister Helga Antonsen er Mette Døssing en helaftensfarce i sig selv – fysisk evigt roterende i sin magtfuldkommenhed. Døssings Helga vil beskytte Ridder Velfærd fra ældrebyrdedragen, men sårbarheden lurer - hvem kan ikke blive limegrøn af misundelse, når barndommens julegave ikke var den rette? Skønt afslutningsmonologen trænger til at kortes, fejler Døssings levering og vid intet - det eneste, Christensen ikke har udstyret hende med, er makrelmaden.

Som prikken over i’et leverer Anders Baggesen en kærlig, musikalsk og mildt forstyrret Karl Heinz. Rollen sidder perfekt på ham – varm, vrøvlende ordrig og rørende uden at blive sentimental. ”Åh ja, hvert år havde vi en uglekalender!”. Stemmeføringen er teatralsk, og Baggesen kan den til fingerspidserne.

Mette Døssing (th) i "Julen findes ikke"
Tegning: Thyge Cosedis Holting
Malurt og stjernedrys

Mellem jokes, samtidsreferencer, fysiske gags og musikalske numre står forestillingens egentlige budskab klart: Læg skærmene væk. Se på hinanden. Brug tid sammen. Det er en gammel pointe, men ekstremt aktuel i en tid, hvor opmærksomheden er blevet en knap ressource.

Heinrich Christensen, spillerne og Aarhus Teater samler os, og vi nynner Andreas Odbjergs titelmelodi, mens vi går ud af teatret. ”Jeg tror, jeg kan mærke noget i mit hjerte. Er jeg mon ved at blive skør?”.

Hvis man skal drysse malurt i bægeret, er aldersgrænsen på otte år sat for lavt. En god del af komikken ryger, navnlig i første akt, mærkbart hen over hovederne på de mindste publikummer, der må ty til forældreforklaringer. Bedre går det i anden akt, hvor især de to bibliotekarer får hele salen med sig.   

Mollie Næss-Schmidt og Hampus Egelund Ahlberg i "Julen findes ikke"
Tegning: Thyge Cosedis Holting  

”Julen findes ikke” er først og fremmest en fortælling om det mellemmenneskelige i en tid, hvor opmærksomheden er blevet en mangelvare. Heinrich Christensen og Aarhus Teater viser, at en juleforestilling ikke behøver at være nostalgisk. Den kan være nysgerrig, legende, samtidsbevidst – og stadig for hele familien. En forestilling, hvor man som anmelder ønsker, at uglen varer lige til påske.       

 

FAKTA:

Manuskript og iscenesættelse: Heinrich Topp Christensen/ Scenografi og kostumedesign: Mie Riis/ Titelnummer: Andreas Ferguen Odbjerg/ Kompositioner og musikalsk ansvarlig: Jonas Munck Hansen/ Koreografi: Sofie Akerø/ Lysdesign: Andreas Buhl/ Lyddesign: Lars Gaarde.

Medvirkende: Clara Sophia Phillipson, Malte Conradsen, Mette Døssing, Laura Kjær Jensen, Anders Baggesen, Villads Bugge Bang, Rasmus Elbo, Hampus Egelund Ahlberg (studerende DDKSK Aarhus), Mads-Lucas Aagaard (studerende DDKSK Aarhus), Asta Brüel Kainz (studerende DDKSK Aarhus) og Mollie Næss-Schmidt (studerende ved DDSKS, København).

Julen findes ikke spiller 15. november til og med 20. december 2025 på Aarhus Teater.

Forestillingen anmeldt, d. 23/11 2025