Anmeldelse: "Julen findes (ikke)", Aarhus Teater
Må uglen vare lige til påske!
Glem
alt om nisser, nostalgi og bindingsværk. ”Julen findes ikke” på Aarhus
Teater er en nyskrevet komedie, som både vil underholde og kommentere samtidens
digitale fremmedgørelse. Det er vovet, varmt - og vedkommende.
Af Thyge Cosedis Holting, Teaterjournalist og
– tegner
Udgivet, d. 23/11 2025
★★★★★☆
”Jeg tror, jeg kan mærke
noget i mit hjerte…”
Det er modigt af Aarhus Teater at sætte et splinternyt værk på scenen ved juletid, hvor billetterne skal langes over disken som klejner hos bageren. Dramatiker og instruktør Heinrich Topp Christensen har fået opgaven. Han hører til blandt dansk teaters sande legebørn - og legelysten lønner sig.
Genopdagelsen
I
”Julen findes ikke” stiger bestemmeminister Helga Antonsen op af gulvet
til nationalhymnen og prædiker arbejdsomhed som vejen til frihed. Tiden ligner
vores egen, men julen kender ingen længere, og nærvær er noget, der var engang.
Teenagerne Hannah og Laust har det bedst bag deres skærme, men da de havner hos
den distræte kunstner Karl Heinz, vækkes en glemt tradition - julen. Snart
kæmper de for at genopdage højtiden – med Helga som modstander, Karl Heinz som
hjælper og et farverigt galleri af bifigurer på sidelinjen.
Der er fart over feltet,
og den kronologisk fremadskridende handling er relaterbar for børn og voksne. Alt
serveres i Mie Riis pastelscenografi, der giver forestillingen et tegneserieagtigt
løft. Andreas Buhls smidige lysdesign favner, med stringente farvevalg, alt fra
uhygge til julemagi. Jonas Munck Hansens pop- og rapsange er velklingende, mens
underlægningsmusikken slår stemningen an med et glimt i øjet. Spillestilen spænder
fra komedierealisme over musical til absurd teater – samt et lille skvæt
Cirkusrevy for de voksne.
![]() | ||
| Anders Baggesen, Malte Conradsen og Clara Phillipson i "Julen findes Tegning: Thyge Cosedis Holting
|
Vi ler og vi bruger
hovedet. Der er noget galt i dette parallelsamfund, hvor skærmene har overtaget,
og arbejdsnarkomani er et livsvilkår. Julen er afskaffet men reformuleres med
nærvær som nøgleord.
Clara
Phillipson og Malte Conradsen er et solidt og musikalsk makkerpar som Hannah og
Laust. De tilfører universet jordforbindelse og spiller med humor, timing og en
skarp replik. Deres forældre – spillet af Laura Kjær Jensen og Rasmus Elbo –
får et fint komisk højdepunkt i en velsunget og musicaldejlig date-sekvens.
Som superskurken,
bestemmeminister Helga Antonsen er Mette Døssing en helaftensfarce i sig selv –
fysisk evigt roterende i sin magtfuldkommenhed. Døssings Helga vil beskytte Ridder
Velfærd fra ældrebyrdedragen, men sårbarheden lurer - hvem kan ikke blive
limegrøn af misundelse, når barndommens julegave ikke var den rette? Skønt afslutningsmonologen
trænger til at kortes, fejler Døssings levering og vid intet - det eneste,
Christensen ikke har udstyret hende med, er makrelmaden.
Som
prikken over i’et leverer Anders Baggesen en kærlig, musikalsk og mildt
forstyrret Karl Heinz. Rollen sidder perfekt på ham – varm, vrøvlende ordrig og
rørende uden at blive sentimental. ”Åh ja, hvert år havde vi en uglekalender!”. Stemmeføringen er
teatralsk, og Baggesen kan den til fingerspidserne.
![]() |
| Mette Døssing (th) i "Julen findes Tegning: Thyge Cosedis Holting |
Mellem
jokes, samtidsreferencer, fysiske gags og musikalske numre står forestillingens
egentlige budskab klart: Læg skærmene væk. Se på hinanden. Brug tid sammen. Det
er en gammel pointe, men ekstremt aktuel i en tid, hvor opmærksomheden er
blevet en knap ressource.
Heinrich Christensen, spillerne og Aarhus Teater samler os, og vi nynner Andreas Odbjergs titelmelodi, mens vi går ud af teatret. ”Jeg tror, jeg kan mærke noget i mit hjerte. Er jeg mon ved at blive skør?”.
Hvis man skal drysse malurt i bægeret, er aldersgrænsen på otte år sat for lavt. En god del af komikken ryger, navnlig i første akt, mærkbart hen over hovederne på de mindste publikummer, der må ty til forældreforklaringer. Bedre går det i anden akt, hvor især de to bibliotekarer får hele salen med sig.
![]() |
| Mollie Næss-Schmidt og Hampus Egelund Ahlberg i "Julen findes Tegning: Thyge Cosedis Holting |
”Julen
findes ikke” er først og fremmest en fortælling om det
mellemmenneskelige i en tid, hvor opmærksomheden er blevet en mangelvare. Heinrich
Christensen og Aarhus Teater viser, at en juleforestilling ikke behøver at være
nostalgisk. Den kan være nysgerrig, legende, samtidsbevidst – og stadig for
hele familien. En forestilling, hvor man som anmelder ønsker, at uglen varer
lige til påske.
FAKTA:
Manuskript og iscenesættelse: Heinrich Topp
Christensen/ Scenografi og kostumedesign: Mie Riis/ Titelnummer: Andreas
Ferguen Odbjerg/ Kompositioner og musikalsk ansvarlig: Jonas Munck Hansen/
Koreografi: Sofie Akerø/ Lysdesign: Andreas Buhl/ Lyddesign: Lars Gaarde.
Medvirkende: Clara Sophia Phillipson, Malte
Conradsen, Mette Døssing, Laura Kjær Jensen, Anders Baggesen, Villads Bugge
Bang, Rasmus Elbo, Hampus Egelund Ahlberg (studerende DDKSK Aarhus), Mads-Lucas
Aagaard (studerende DDKSK Aarhus), Asta Brüel Kainz (studerende DDKSK Aarhus)
og Mollie Næss-Schmidt (studerende ved DDSKS, København).
Julen findes ikke
spiller 15. november til og med 20. december 2025 på Aarhus Teater.
Forestillingen anmeldt,
d. 23/11 2025





