Anmeldelse: "Min geniale veninde", Aalborg Teater

Geniale veninder er genial branding.

 På Aalborg Teater er Elena Ferrantes romanserie om “Min geniale veninde” blevet til seks timers mastodontforestilling om arven og miljøet, der former os alle. Om ikke en forestilling til tiden så afgjort en brandingmæssig genistreg.

Af Thyge Cosedis Holting, Teaterjournalist og – tegner

Udgivet, d. 28/9 2025

 ★★★★☆☆

Scenografiens okkergule mur har slået en dyb revne. Har der været jordskælv i Napoli? Imposant strækker muren sig på tværs af den ombyggede teatersal. Som ét langt lærred på hvilket vi hver især skriver vor personlige historie. Årene går, men vi har dem i os for livet - barndomsbyen, forældrene, lærerne, den første kærlighed, de største svigt, og de ægte venskaber der formede os til dem, vi blev. Det kræver arbejde at blive frigjort, og hvem tør holde fuldt fast i forehavendet, når verden slår revner, og opgøret med det kendte bliver det eneste holdepunkt?

I Aalborg Teaters ambitiøse 6 timers totalopførelse af Elena Ferrantes anmelderroste Napoli-romaner synes de generationelle traumer netop at være et udgangspunkt. Over en tidslinje på 60 år, fra 1952, følger vi de to veninder Lenu og Lila fra barndommen i et fattigt arbejderkvarter i Napoli, hvor drømmen om at skrive og udgive deres historie er en fælles passion. Over årene skilles deres veje. Den borgerligt sindede Lenu uddanner sig og bliver feteret forfatter, mens rebellen Lila hænger fast i det kriminalitetsplagede Napolikvarter. Rundt om de to kvinder roterer fædre, mødre, søskende, kolleger, børn og ikke mindst en række mænd, der ikke ser Lila og Lenus potentiale. De feministiske undertoner hos Ferrantes er videreført i April De Angelis kronologisk fremadskridende episodedramatisering, der gør mænd til skvat eller antifeminister og fokuserer på de to kvinders livslange venskab. Et venskab der vakler, når én skriver historien med succes på den andens bekostning. Var det prisen værd? Og er det seks timers teater og de investerede kunstneriske ressourcer værd?

"Min geniale veninde", Aalborg Teater.
Foto: Rumle Skafte
Rum, retning og mangel på samme  

Scenograf Steffen Aarfing har ændret retningen på Aalborg Teaters Store Scene. Den gule Napolimur med døre og jerntrappe løber på langs af salen, så alle ægges til nytænkning. Bolden griber instruktør Camille Sieling Langdal, når hun inddrager hele tilskuerrummet som spilleplads og dermed godtgør remedieringen fra romaner til teater. Som publikum sidder vi midt i Lila og Lenus fortælling, hvor de medvirkende smyger sig om os på scenen, i salen og på balkonen. Vi omringes af en kakofoni af liv, skæbner og relationer. Årstallene påføres lidt efter lidt den gule mur med kridt, og stiliseringen er ikke til at komme uden om. Dette faktum understøttes af Clement Irbils råt poetiske lysdesign, der smagfuldt etablerer rummene i rummet og samtidig lader spillerne kaste ildevarslende skygger på muren, når det brænder på. Lyddesignet af Mads Skjøtt Stagis inddrager elegant diverse klassiske musikstykker, skiftende tiders toner og diverse stemningsfremkaldende lydkulisser.

Steffen Aarfing har skabt kostumerne til de 52 karakterer, 12 skuespillere lydefrit forvalter. Et revyhastigt omklædningsshow. Tidens mode afspejles i klædedragter og parykker - Aarfings 1970’er kostumer er lige i skabet. Detaljerigdom leveret med fagligt overskud.

Instruktør Camille Sieling Langdal er, som i sine tidligere arbejder på Aalborg Teater, relativt traditionel i sin personinstruktion. Følelserne gengives i bredformat uden for mange subtile antydninger. Tableauformen, hvor spillerne selv bærer borde og stole, er velfungerende, om end man savner variation i forestillingens anden halvdel. At Sieling Langdal samtidig har en faible for at integrere umotiverede dramaøvelser a la synkrongang, -dans, -klap og -nys, bidrager til forudsigeligheden. Staffagen er unødvendig, ligesom instruktørglæden ved råbende biroller i let overspil.

Dog formår Sieling Langdal at skabe stærke momenter af følelsesforkrampet afmagt, som når Lilas far tæver hendes bror, eller Lila selv voldtages af sin ægtemand på bryllupsnatten. Det er kort og usentimentalt fortalt. Disse koncise passager står i skyggen af ét manglende instruktørvalg: betragter forestillingen sig selv som en teaterleg eller som et stykke filmrealistisk historiefortælling? Distancen buldrer hen over scenen, når Lenu og Lila til slut får skiftet kostumerne fra midaldrende til ældre af to sceneteknikere. Hvorfor dette distancerende greb så sent i fortællingen uden at bruge det gennemgående? En mulig fortolkningsnøgle - livet som et rollespil - der ikke bliver fulgt til dørs.

"Min geniale veninde", Aalborg Teater.
Foto: Rumle Skafte
Håndværkerne

Hvad forestillingen savner på konceptuel stringens, henter den til gengæld på håndværket. I centrum står Bolette Nørregaard Bang som Lenu. En præstation så fuld af styrke, tvivl, vrede og dårlig samvittighed, at hun griber os om hjertet. Bang har én af de mest prægnant sjælfulde stemmer blandt sin generation af skuespillerinder. Hun behersker alt fra poetiske kærlighedsytringer til et jernhårdt “Jeg skærer din pik af”. Se hendes uroligt spillende øjne i den rådvildt stivnede krop - fanget i et fængsel af konformitet. Hør kærligheden og vreden i hendes stemme, når hun taler i telefon med veninden Lila, hun både hader og elsker, beundrer og ønsker langt borte. Med sin overbevisende realistiske spillestil er Bang over årene vokset til en fremragende scenisk skuespillerinde. At man her har lokket hende retur til Aalborg er en trumf.  

Over for Bang står Hanin Georgis som Lila. Den på Scenekunstskolen anpriste tv-diktion, der sætter ethvert ords endelse til livs, passer som fod i hose til den viltre Lila. Georgis spiller hende som en desperat italiensk rebel, der træffer det ene forkerte valg efter det andet i kampen for frigørelse. Dog ender hun som Winnie i Becketts "Glade dage"- begravet til halsen i hjembyens og slægtens skrotbunke. Trods psykisk og fysisk vold fra mændene omkring sig, har Georgis' Lila ild i blikket og stikflammer i stemmen. Hun er dragende livsfarlig. En kvinde, der må gå til grunde i sit selvhad, men også en pige, der får mænd til at bukke under. Georgis har smæld i replikken og spiller sin figur så kompromisløst, at kontrasten til Bangs fornuftige Lenu står tindrende klart. Et rørende portræt af to livsveninder, der beundrer hinanden, er jaloux på hinanden, deler en drøm og uvægerligt må skilles for at blive i hinandens hjerter. Så sandt. Så smerteligt.

Omkring de to noterer man sig særligt en velspillende glat Jeppe Ellegaard Marling, en afstumpet modbydelig bisse af en Østen Borre Simonsen, diverse neurotiske fruer perfekt leveret af Camilla Gjelstrup og ikke mindst Marie Knudsen Foghs skrækindjagende italienske mamma - så afstumpet og bittert bebrejdende, at istapperne hænger efter hende. Den generelle spillestil er overvejende realistisk med indslag af fint leveret komik og brud på den 4 væg. Ja, vi er i teatret. 

Man savner dog en dramaturgisk ragekniv. Visse sidehistorier kunne med fordel have været udeladt og fortællingen reduceret med 30-45 minutter. Til slut dvæler forestillingen for selvhenførende ved de aldrende veninders afsked, og da denne anmelder forlod salen, stod et spørgsmål ubesvaret tilbage. Hvorfor denne forestilling netop nu?

"Min geniale veninde", Aalborg Teater.
Foto: Rumle Skafte
Nødvendigheden

Det er gribende at følge Lenu og Lilas livslange relation og kamp for at blive selvstændige mennesker uafhængige af barndommens Napolimiljø. Billedet af forskellige tidsperioders kvinde- og arbejderkamp er absolut interessant, men er “Min geniale veninde” nødvendigt teater nu og her? Den eksistentielle søgen efter fodfæste og selvstændighed kan vi finde i mange fortællinger fra verdenslitteraturen. Muren er jo ikke kun revnet i Napoli. Skønt Ferrantes romanværk er en international bestseller, er en sceneversion ikke bydende nødvendig nu og her.

Derfor kan man i stedet overveje, hvad Aalborg Teater som landsdelsscene demonstrerer med forestillingen. Teatret får vist et mod i repertoirevalget, der ikke er set på de kanter i umindelige tider. Man får vist, at man skuespilmæssigt er på omgangshøjde med såvel de øvrige landsdelsscener som Det Kgl. Teater. Man får afslutningsvis spillet med de kunstneriske og tekniske muskler på en måde, der bør give genlyd i dansk teater – ligesom teatrets nordjyske ”Anita”-trilogi gjorde det.

Aalborg Teater sætter dermed en streg under, at man, efter tumultariske tider med et direktørskift, et slingrende repertoire og ditto publikumsopbakning, er tilbage på sporet. At man ikke er et stedbarn i dansk teater men et fuldgyldigt familiemedlem, der er fri af sine generationelle traumer, har lappet revnerne, står solidt på benene og har noget på hjerte.

Hvis den geniale branding er målet med den geniale veninde, må man konstatere, at Aalborg Teaters projekt er velmotiveret og at det lykkes. Om det på længere sigt var umagen værd, kan kun resten af sæsonen, samt de kommende, svare os på.

"Min geniale veninde", Aalborg Teater.
Foto: Rumle Skafte

FAKTA:

Forfatter: Elena Ferrante/ Dramatisering: April de Angelis/ Instruktør: Camille Sieling Langdal/ Scenograf: Steffen Aarfing/ Lysdesigner: Clement Irbil/ Lyddesigner: Mads Stagis/ Stunt- og Intimkoordinator: Miriam Raagaard/ Forlag: Colombine Teaterförlag/ Medvirkende: Bolette Nørregaard Bang, Hanin Georgis, Peter Flyvholm, Jeppe Ellegaard Marling, Marie Knudsen Fogh, Clara Josephine Manley, Østen Borre Simonsen, Camilla Gjelstrup, William Halken, Mogens Rex, Kathrine Høj Andersen, Lars Topp Thomsen, Andrea Nørgaard Skovgaard, Bjørk Møller Søhof, Inas Al Majidi, Sofie Pham Tran.

Forestillingen spiller til d. 18. okt. 2025 Og er anmeldt d. 27 sept. 2025.