Trine Holm Thomsen: "Jeg må kunne tro på det teater, vi laver".
Dedikeret dramaturg og leder med menneskekundskaber. Scenekunstbloggen TTT møder i december Aarhus Teaters teaterdirektør Trine Holm Thomsen. En snarlig 25 års jubilar med kulturarv, nutid og fremtid for øje.
Udgivet, d. 2/12 - 2024
Da jeg træder ind i teaterdirektørkontoret,
fanger mine øjne den indrammede skitse på væggen. Da Aarhus Teater fejrede sit
50 års jubilæum i 1950, malede kunstneren Aage Sikker-Hansen et nyt moderne
fortæppe, der afløste det hidtidige nationalromantiske, der var prydet med en
kæmpehøj og dansende elverpiger. Sikker-Hansens fortæppe med en yppig nøgen
kvinde som motiv skabte en vis bestyrtelse hos det aarhusianske borgerskab ved
jubilæumsforestillingen. Skønt ordet ”pornografisk” blev hvisket i parkettet,
stod teatrets daværende direktør Erik Henning-Jensen ved sit dristige valg. Er
en mærkedag ikke en anledning til at tænke nyt? ”Jeg fik billedet forærende af teatrets arkivar, da jeg tiltrådte som
teaterdirektør. Vi talte lige om det i går, så det er sjovt, at du bemærker det.”
smiler Trine Holm Thomsen, der som nyuddannet kom til Aarhus Teater i år 2000.
Efter en række år som dramaturg, chefdramaturg og i mange omgange konstitueret
teaterdirektør blev hun i 2015 udnævnt til teaterdirektør. Hun møder mig med
åbent sind og knivskarpt fokus. Visionerne sidder på spring i den dobbeltradede
blazers lomme. På Aarhus Teater laver Holm Thomsen teater til tiden, og hun overrasker
gerne publikum. Symbolikken i Sikker-Hansens skitse har jeg svært ved at slippe.
”Jeg
bliver skeptisk, lige så snart teater virker prætentiøst.”
Da vi lidt efter sidder ved mødebordet med hver
vores kaffekop, lægger jeg ud: ”Du har
været på Aarhus Teater i snart 25 år, og i den tid har teatret som kunstart udviklet
sig utrolig meget. Aarhus Teater er, ud over at være midtjysk landsdelsscene,
landets næststørste teater. Hvordan vil du karakterisere jeres profil i dag?”. Trine
Holm Thomsen læner sig lidt tilbage og rynker det ene bryn.
”Som
landsdelsscene er vi forpligtet på et bredt repertoire, men i forhold til
Aarhus Teaters særlige profil vil jeg gerne forene udfordring, udvikling og
kvalitet med en folkelighed eller i hvert fald en vedkommenhed.” reflekterer teaterdirektøren. ”Hvorfor en folkelighed?”. ”Fordi jeg overhovedet ikke er interesseret
i, at teater bliver elitært og ekskluderende, om end
ikke alle forestillinger skal være for alle, for så når man ikke nogen, og det
bliver ikke godt teater. Det er samlet set at vi skal spille for alle, der
gerne vil i teatret.”. ”Giv et eksempel på en folkelig forestilling fra Aarhus
Teaters nylige repertoire.”. Holm Thomsen gestikulerer mod den
teatertegning, jeg netop har foræret hende.
”Da vi lavede dramatiker og instruktør Christian Lollikes version af Holbergs komedie
”Erasmus Montanus” i 2017, med genopsætning i 2019 og 2022, tog vi både fat i
en klassiker og i vigtige temaer som næstekærlighed, Udkantsdanmark og
religion. Scenografien og spillestilen var ret konsekvent i sit udtryk af
todimensionelt sort/hvidt kukkasseteater, og det kunne alt sammen være blevet
et meget teoretisk eksperiment, hvis det ikke blev forenet med en humor og jo
altså med en stor vedkommenhed i kraft af temaer og sproglig bearbejdelse.”.
![]() |
Jacob Madsen Kvols og Emil Prenter i Aarhus Teaters "Erasmus Montanus", 2022 Tegning: Thyge Cosedis Holting |
Hun holder en pause, og jeg mindes opsætningen, der forenede latteren over det groteske med rædslen ved at se det danske snæversyn afspejlet. ”Her blev et højt kunstnerisk niveau serveret på en begavet med uprætentiøs måde, og det er vigtigt synes jeg.” konkluderer Trine Holm Thomsen og supplerer koncist: ”Jeg bliver skeptisk, lige så snart teater virker prætentiøst.”. ”Rimer folkelighed for dig mest på det inkluderende eller på at lefle for publikum?”. Teaterdirektøren tvivler ikke: ”Inkluderende er et godt synonym, for jeg er ikke ude efter en leflende, jovial eller forfladigende folkelighed. Jeg vil på ingen måde tale for det teater, der bliver leflende. Teater skal være intelligent, udviklende, af høj kvalitet og gerne rumme noget originalt.”.
”Udvikling
og kvalitet må dermed også afspejles i de mennesker, du har ansat på Aarhus
Teater?” fortsætter jeg. ”Ja, for vi
skal lave noget teater, som har relevans her og nu, men også kan fremtidssikre
teatret. Vi har et skuespillerensemble og nogle huskunstnere, pt i form af to
instruktører, en scenograf og en komponist, som her i huset får ro til at
udvikle sig, hvad enten de er erfarne eller nyuddannede. Jeg tror meget på
kontinuitet, tillid og gode faste rammer, når vi skal skabe teater. Det at vi
er her sammen, at vi har skuespillerensemblet, et kor og alle værkstederne gør,
at vi kan udvikle forestillinger fra bunden. Vi kender hinanden godt, og der er
ikke så mange barrierer. Alle ansatte ved, hvad der kunstnerisk set er vigtigt
for os, så alle arbejder så at sige mod samme mål. Miljøjet skal være
uhøjtideligt, men ingen skal være i tvivl om de høje ambitioner på Aarhus
Teater.” pointerer Holm Thomsen og lader stilheden udgøre et prægnant
udråbstegn.
![]() |
Aarhus Teater er tegnet af arkitekten Hack Kampmann og indviet i år 1900. Foto: Aarhus Teater |
”Jeg ser
meget på, hvilken type kunstner du er.”
Samtalen spores nu ind på de, der står ansigt
til ansigt med publikum; Aarhus Teaters skuespillerensemble. ”Hvilke tanker ligger der bag sammensætningen
af dit ensemble? Mit bud på de 15 faste skuespilleres gennemsnitsalder er blot 35
år…?”. Trine Holm Thomsen vælger sine ord med omhu: ”Aldersspændet er vel mellem starten af 20’erne og 65 år, men hvis man
skal se på det udefra, ville man nok tænke, at det optimale ensemble bestod af
flere aldre og etniciteter. Det ligger i tiden, og det er jeg principielt set helt
enig i, for vores forestillinger skal afspejle samfundet. Det ensemble vi har
er baseret på den enkelte skuespillers kvalifikationer, profil og på de
forestillinger, vi skal lave de kommende sæsoner. Ensemblet ændrer sig lidt
hvert år, og vi hyrer jo også freelancere ind til at supplere ensemblet. Det
har vist sig at være ret optimalt, fordi alle skal have fire roller om året for
at få en fuldtidsstilling. Jeg
sidder med dramaturgiatet og tænker over, hvem vi gerne vil have til at spille
i de respektive forestillinger, men jeg har jo også samtaler med hver skuespiller
om, hvad de gerne vil spille.”.
Jeg øjner hos Holm Thomsen et tæft for at se mennesker
og tesen bekræftes, da hun spontant læner sig frem: ”Den dag i sæsonen jeg er mest nervøs for er, når skuespillerne skal
have deres roller. Så inviterer jeg dem enkeltvis ind på kontoret, og her får de
så deres fire roller. Selvom alle ønsker ikke kan efterkommes, er det vigtigt,
at de er glade. Det er jo deres arbejdsliv, de lægger i teatres hænder, og det
er én af mine vigtigste opgaver som teaterdirektør at skabe et godt
arbejdsmiljø.” fastslås det med veneration i stemmen.
”Så
ungdomsfokusering er ikke en del af Aarhus Teaters profil?”. Min
samtalepartner sætter hurtigt ind: ”Vi
laver ikke kun ungdomsteater, og vi har mange ældre mennesker, som kommer og
føler sig spejlet i det, de ser. Jeg vil
rigtig gerne have mange unge mennesker i Aarhus Teater, og hver tredje
publikummer hos os er faktisk under 25 år eller studerende. Det er ret godt,
men det er ikke et udtryk for ungdomsdyrkelse - heller ikke, når vi taler om
ensemblet. Jeg vil lige så gerne spille for ældre mennesker.” replicerer
den 52-årige teaterdirektør og afrunder emnet med underspillet lune: ”Jeg er jo også selv ved at komme deropad
aldersmæssigt!”.
![]() |
Kunstneren Aage Sikker-Hansens vovede og visionære fortæppe fra 1950 Foto: Aarhus Teater |
”Du var
dramaturg gennem dine første 15 år på Aarhus Teater. Hvor meget deltager du i
dag i dramaturgiatets arbejde?” spørger jeg nysgerrigt. Trine Holm Thomsen
vender tankerne en stund. ”Jeg har jo et
specielt lederjob. Jeg er både leder, men jeg er også meget nede i stoffet,
læser manuskripter og kigger på en forestilling i tilblivelsesprocessen med det
dramaturgiske blik, jeg har som fundament. Som leder skal jeg selvsagt kunne
stå på mål for det repertoire, der lægges. Helt oprigtigt; jeg må kunne tro på
det teater, vi laver.”. Hendes devise bliver hængende i luften.
”Så du
udfordrer ikke din egen smag?” prøver jeg.
”Jo bestemt – og publikums. Kunst er jo også at satse. Aarhus er både en storby
og en lille by, så jeg synes, at vi kender vores publikum rigtig godt her på
teatret. Jeg oplever vores publikum som nysgerrigt, begavet og interesseret. De
vil overraskes. Det betyder rigtig meget for mig som teaterdirektør at få mange
mennesker i teatret, men kun når vi laver forestillinger, hvor vi prøver at
udvikle noget, som er med til at bevare teatret for fremtiden og gøre det
interessant i nutiden.”. Hendes sætninger gnistrer af faglig passion. ”Det bliver svært for mig at stå på mål for
noget, hvis man kun gør det for at sælge billetter eller på anden måde går på
kompromis med sin kunstneriske profil og integritet. Når mine og
dramaturgiatets tanker bag en forestilling er i orden, står jeg gerne på mål - også
for sats.”. ”Og derfor går du slet ikke op i, hvor mange stjerner hver
forestilling får?”. Svaret affyres som en smashbold. ”Selvfølgelig gør jeg da det. Alt andet ville være løgn.”.
”Hvorfor
er du en god teaterdirektør?”. Et oprigtigt smil breder sig på Holm Thomsens
ansigt, og blikket slås kortvarigt ned. ”Det
kan jeg da ikke selv svare på.”. Hun ser atter på mig med øget intensitet.
Tempoet er langsomt: ”Jeg kan kun sige,
at jeg gør mit allerbedste. Jeg rækker ikke til alt det, jeg gerne vil, men jeg
kan ikke lægge flere kræfter i det, end jeg gør. Jeg gør hvad jeg kan, og så må
vurderingen af mig som teaterdirektør være op til andre.”. Hendes røst
vakler en smule, og jeg betragter igen Sikker-Hansens fortæppe bag hende. Er en
mærkedag en anledning til at tænke nyt? ”I 2025 har du 25 års jubilæum ved Aarhus
Teater. Hvor længe bliver du?”.
Interviewets landingsbane belægger Trine Holm
Thomsen med en generøs sårbarhed: ”Åh, du
træder på en øm tå. I den her tid går jeg og tænker meget på tiden efter Aarhus
Teater, så det fylder lige...”. Der er stille i lokalet en rum tid, før hun
tilføjer: ”Jeg ved ikke, hvad jeg skal
efter 2027, hvor min kontrakt udløber for nu, men når jeg engang skal stoppe på
Aarhus Teater får jeg, som du kan se nu, tårer i øjnene… Det var da helt
vildt... det plejer jeg ikke.”. Jeg betragter denne erfarne lederskikkelse
i dansk teater, der uventet lader en flig af sjælen være utildækket. ”Jeg elsker det her sted, fordi der er så
mange muligheder her. Det betyder ikke, at der ikke er mange andre steder, der kunne
være skønne at arbejde, og jeg har også mod på at prøve noget andet på et
tidspunkt, men…. Det bliver så hårdt at sige farvel til Aarhus Teater, for jeg
har virkelig elsket det her sted altid….”. Teaterdirektøren ler med ét og dupper
øjnene. ”Var det ikke et punktum?”.
![]() |
Teaterdirektør Trine Holm Thomsen. Foto: Isak Hoffmeyer |