Scenekunstbloggen TTT ønsker godt nytår med otte teatercitater
Et nyt år nærmer sig, og samtidig afslutter Scenekunstbloggen TTT sit første halve år med anmeldelser, tegninger og interviews fra det danske teaterlandskab. Nytåret er tid for at se tilbage på en række spændende interviewsamtaler og samtidig takke de skuespillere og teaterchefer, der generøst har taget sig tid til at fortælle om deres syn på scenekunsten og livet.
I januar 2025 bringer Scenekunstbloggen TTT et interview med multikunstneren Frederik Cilius, der fra d. 22. januar står på Det Kongelige Teaters Gamle Scene, som den første siden Osvald Helmuth i 1954, i dansk teaters mest ikoniske rolle som Jeppe på Bjerget. Læs med, når Cilius fortæller om bl.a. rollen som Jeppe, Amager Fælled og den dybe tallerken.
Indtil da kan du nyde de mest tankevækkende citater fra bloggens interviews med markante danske scenekunstnere og teaterchefer. God fornøjelse med de otte teatercitater og på gensyn i 2025.
Thyge Cosedis Holting
![]() |
En samtale om teatret og tilværelsen - her i selskab med skuespiller Iben Hjejle i forbindelse med forestillingen "Hvem er bange for Virginia Woolf" på Teatret ved Sorte Hest. Foto: Stine Bille Olander |
Om teatret og tilværelsen...
” Jeg kan stadig blive konfronteret af ældre skuespillere ift., at der er noget, man da vist ikke må sige længere, når der er unge skuespillere til stede. ”Uha, nu bliver I nok fornærmede.” og den slags. Jeg gider bare ikke at bruge to sekunder på det dér. Verden er i udvikling, kom med eller bliv nede i mørket. Jeg synes, det er vigtigt at sprænge den generationskløft, der er i vores måde at tale om grænser, magt og følelser i arbejdsrummet. Den store samtale, der har været og er om de ting, kan også tages helt ned og, tror jeg, skabe nogle gode og nyttige samtaler mellem kollegaer i branchen.”
Andrea Øst
Birkkjær, skuespiller
![]() |
Foto: Von Rikka |
”Jeg har ingen ambitioner om at spille ”Hamlet” på Det Kgl. Teater. Hvis de ringer, siger jeg da nok ja for at have prøvet det, men det tror jeg nu ikke, de gør. I en scenekunstbranche, der er så lille som den er i Danmark, skal vi lade være med at sige, at noget er finere end noget andet. Der skal være plads til os alle, uanset hvilken type underholdning, vi laver. Det gælder også musicals.”.
Silas Holst,
skuespiller, koreograf mm.
Foto: Emilia Therese |
"Der er mange ting i mit liv, der er vigtige, men det vi laver her, betyder enormt meget for mig. Lige nu kan jeg ikke skille tingene ad. Det er jo også derfor, at jeg flytter fra mit hjem i København til Aarhus og sætter det hele ind på mit arbejde som skuespiller her på Aarhus Teater. Det er nødt til at betyde noget, for hvorfor skulle jeg ellers gøre det? At være skuespiller koster noget. Jeg stiller mig til skue hele tiden, på scenen og i prøvelokalet Om ti år har jeg det måske på en anden måde, men lige nu… for mig er det at være skuespiller ensbetydende med at være Clara.”
Clara Phillipson,
skuespiller
Foto: Isak Hoffmeyer |
”Jeg synes altid, at jeg har været en modig skuespiller, men jeg er begyndt at tale mere om mig selv og mit privatliv. Det turde jeg ikke, da jeg var meget ung, men i dag har jeg det sådan, at jo mere sårbar, man tør være og jo mere, man investerer sig selv i en karakter, jo mere kan publikum spejle sig i det, man laver på scenen og tænke: ”Gud, det kender jeg også godt.”. Det stykke arbejde er jeg blevet bedre til at tale om - også med mine yngre kolleger. Jeg bestræber mig som sagt på at være mere generøs. Det var også derfor, jeg skrev bogen. Jeg vil gerne have, at andre er glade for mit arbejde, men jeg kan jo kun give noget, hvis jeg selv er glad.”
Iben Hjejle,
skuespiller
![]() |
Foto: Robin Skjoldborg |
”Sårbarheden… fylder mere og mere i mine roller. Jeg har spillet mange komiske roller som skør, grotesk, sjov eller outreret, men jeg er begyndt at passe ind i det rollefag, hvor jeg også kan være… en helt almindelig mand i cowboybukser, som næsten ikke synger, men er til stede med hele mit nærvær i et handlingsforløb. Rollen som lagerchefen George i musicalen ”Kinky Boots” er et godt eksempel. Han synger to linjer og er en helt almindelig mand. Ingen store armbevægelser, diskret komik, rent nærvær. Den type roller, de midaldrende mænd… det mere filterløse, er jeg begyndt at læne mig ind i. Der er flere og flere masker, der falder jo ældre jeg bliver.”
Kim
Hammelsvang, skuespiller
![]() |
Foto: Det Ny Teater |
”Hvis vi ikke skal være et museum, er vi nødt til at kunne producere vores egne historier. Vi skal kunne fylde Store Scene med dramatik, der er skrevet til teatret som kunstform, og hvis vi bor i en bygning, som tiden kunstnerisk er løbet fra, så bliver vi et museum!”
Kjersti
Hustvedt, Teaterdirektør v. Aalborg Teater
![]() |
Foto: Stephen Freiheit |
”Vores tid sukker efter fælleskab og liveoplevelser. Det behov blev også antændt under Coronakrisen. Teater er et fællesskab; mødet mellem nogle mennesker på en scene og nogle mennesker i en sal. I det fællesskab opstår der en teateroplevelse, og det oplever jeg som værende vigtigt for mennesker af i dag. Fællesskab er også en form for folkelighed. Ideen om at teatrets kunst er skabt til os som fælleskab.”
Mette Wolf,
Teaterdirektør v. Folketeatret
![]() |
Foto: Emilia Therese |
”Den dag i sæsonen jeg er mest nervøs for er, når skuespillerne skal have deres roller. Så inviterer jeg dem enkeltvis ind på kontoret, og her får de så deres fire roller. Selvom alle ønsker ikke kan efterkommes, er det vigtigt, at de er glade. Det er jo deres arbejdsliv, de lægger i teatres hænder, og det er én af mine vigtigste opgaver som teaterdirektør at skabe et godt arbejdsmiljø.”
Trine Holm
Thomsen, Teaterdirektør v. Aarhus Teater
![]() |
Foto: Isak Hoffmeyer |