Silas Holst: "Det er i fejlene og revnerne, at magien opstår."
Det trak overskrifter, da skuespiller, sanger og danser Silas
Holst i april offentliggjorde, at han indstiller sin livslange dansekarriere.
Her fortæller han TTT om nye drømme, gamle dæmoner og om den tvivl på sig selv,
der er karrierens motor.
Af Thyge Cosedis Holting, teaterskribent og –tegner
Udgivet, d. 6. august 2024
Med rollenavne som Danny, Billy, Johnny og Bobby har skuespiller Silas Holst opbygget et image som den danske musicalscenes rappe og drengede midtpunkt. I hitmusicals som ”Grease”, ”Dirty Dancing” og ”Crazy for you” har han i over ti år sunget, spillet og ikke mindst danset sig til succes – kækt og karismatisk. Nu er det slut. Efter denne sæsons dansetunge hovedroller i ”Saturday Night Fever – The Musical” og ”Strictly Ballrom – The Musical” stopper han som professionel danser og påbegynder et nyt kapitel. ”Det var vildt, at de overskrifter blev så store. Lille jeg sad hjemme i Brønshøj og tænkte: ”Hold op, der kommer mange artikler om det.”. Det er jo ikke nogen stor begivenhed!” udbryder skuespilleren spontant, inden interviewet for alvor går i gang. Ordvalget pirrer min nysgerrighed, for sporskiftet virker skelsættende. Hvis Silas Holst slipper identiteten som hele Danmarks blankpolerede dansefyr, hvem er han så?
Silas Holst. Foto: Emilia Therese |
Silas Holst
sidder i bilen på vej mod sin næste arbejdsopgave, da jeg ringer ham op en
formiddag i juli. Straks efter, han har forladt hjemmet i Brønshøj, har
samtalen bevæget sig lagt ud i skoven - til et landskendt telt på Dyrehavsbakken.
Her debuterede Holst i maj 2024 som Cirkusrevyskuespiller, og sommerjobbet
afstedkommer første spørgsmål: ”Nyder du den friske luft på Bakken?”. ”Ja
det gør jeg.” lægges
der begejstret ud. ”Det er en kæmpestor gave, jeg ikke troede ville lande
i min turban. Revygenren er ekstremt svær, og det er fedt at stå dér med nogle
vilde revyveteraner som f.eks. Niels Olsen og Henrik Lykkegaard, hvor jeg ikke
føler, at jeg kan noget, men bare må suge til mig. Der er noget skønt i at gå
på arbejde som 41-årig og tænke: ”Gud hvor har jeg meget at lære.”. Trods sin stjernestatus synes Silas Holst ikke spor selvhøjtidelig.
”Du indstiller dit virke som professionel danser efter næste sæson. Hvor vil du gerne hen nu?”. Stilheden hersker længe i telefonen. ”Det ved jeg ikke helt. Det er derfor, jeg gør det, tror jeg. Det giver mening at revurdere mit liv hvert tiende år og gøre noget, der er superskræmmende. For ti år siden blev jeg skilt. Det gør jo, at man naturligt ser indad og kickstarter sit liv forfra. Grundstenene bliver lagt på en ny måde, og det er sundt. Jeg håber, at jeg nu kan få grundstenene lagt én gang til, hvis jeg skulle være så heldig, at der er sten nok til et helt hus. Jeg tror, det er helt nødvendigt, så man ikke bliver én, der hviler på laurbærrene og tænker, at alt godt bare kommer til mig.”. Hans svar falder kontant med en snert af skarphed; som om Silas Holst gerne vil åbne sig i dialogen, men også er i forsvarsposition. Hvordan kradser jeg mon bedst i den landskendte overflade?
![]() |
Silas Holst som Lola (mf) og ensemble i musicalen "Kinky Boots", Det Ny Teater, 2021/22 og 2023/24. Rollen sikrede Holst en Reumertpris for Årets Mandlige Hovedrolle i 2022. Foto: Miklos Szabo |
”Reumertprisen var en blåstempling”
”Da du i 2022 fik en Reumertpris for årets
mandlige hovedrolle, som dragqueen i musicalen ”Kinky Boots” på Det Ny Teater, udtalte
du, at du først da følte dig som skuespiller. Har den følelse bundfældet sig på
de to år, der er gået?”. Silas Holst behøver ingen betænkningstid:
”Ja, og det er dejligt, for jeg har i mange
år kæmpet med ikke at føle mig som skuespiller, fordi jeg ikke har taget en
uddannelse. Jeg har altid bare sagt, at jeg er performer. Reumertprisen var en
blåstempling; den blåstempling, jeg har ledt efter siden dengang, jeg søgte ind
på skuespillerskolen og ikke blev optaget.”. Der er noget insisterende i hans tonefald: ”Pludselig
tænkte jeg: ”Så kan jeg jo godt noget, for nu står jeg med denne her pris.”.
Det er jo også Reumertprisen, der har kickstartet tanken om, at jeg kan tillade
mig at lægge danseskoene på hylden, for min karriere behøver ikke kun at være
bundet op på dem. Det har været en befrielse.” fastslår han og tier.
”Og du føler dig som skuespiller i dag?” forsøger jeg. Silas Holsts
svar sitrer af oprigtighed: ”Ja. Jeg har ikke det værktøjsbælte, man får
fra skuespillerskolen, som jeg altid har drømt om, men jeg har hevet mine egne
erfaringer ud hver aften på scenen og brugt dem i arbejdet.”. ”F.eks. den
mobning, du var udsat for i skoletiden og har holdt mange foredrag om?”. Holst tager en dyb
vejrtrækning: ”Den største pris, man betaler, når man bliver mobbet er,
at man aldrig rigtig lever. Man overlever bare.” indleder
han langsomt og tydeligt. ”Det sætter sig i selvtilliden og selværet.
Det er de helt elementære grundsten, der er blevet lagt i barneårene, og man
skal selv vælge aktivt at modarbejde dem. Jeg forstår godt dem, der giver op,
for det er et stejlt bjerg, der skal bestiges hver dag. Også for mig – hver
eneste dag.”. Jeg
nikker og graver videre: ”Har dansen og scenekunsten været din måde at
overleve på?”.
”Ja, det har jo været mit safespace, hvor jeg får lov at lege, at jeg hedder Danny, Billy eller Bobby. Figurer, der kan noget helt andet end det, jeg kan. Det giver mere pondus til den private Silas i en periode, og det gør noget godt for mig.” pointerer Holst. Pludselig er der en distancerende skarphed i konsonanterne efterfulgt af en afventende tavshed. Han er både ligetil og svær at nærme sig.
Fra d. 12 sept. kan Silas Holst atter opleves i rollen som Tony Moreno i "Saturday Night Fever - The musical". Her sammen med Josefine Tvermoes og ensemble. Foto: One & Only Musucals. |
En skræmmende befrielse
Samtalen spores atter ind på Silas Holsts karriereskift: ”Skal
du blive ved med at spille de smarte drenge med y i alle de store musicals som
41-årig?”. For
første gang klinger en lys latter i røret. ”Nej, og det er jo også én af
grundede til, at jeg nu lægger danseskoene på hylden. Jeg kommer jo stadig til
at danse lidt i de musicals, jeg laver, men jeg er færdig med at spille f.eks. Danny
Zuko i ”Grease”. Ellers bliver det patetisk. Jeg kan godt noget, og jeg behøver
ikke længere spille en 17-årig i læderjakke.”. Aner jeg en indre, krigerisk tango i Holsts
vurdering af egne evner?
”Skal du så være klassik karakterskuespiller?” supplerer jeg og får med det samme et rap over
fingrene: ”Jeg har ingen ambitioner om at spille ”Hamlet” på Det Kgl.
Teater. Hvis de ringer, siger jeg da nok ja for at have prøvet det, men det
tror jeg nu ikke, de gør. I en scenekunstbranche, der er så lille som den er i
Danmark, skal vi lade være med at sige, at noget er finere end noget andet. Der
skal være plads til os alle, uanset hvilken type underholdning, vi laver. Det
gælder også musicals.”.
Jeg kaster bolden tilbage. ”Er de ord ikke et tegn på manglende
nytænkning fra din side?”. Med et er Silas Holst
mildere stemt: ”Musicalgenren er mit hjem, men jeg kan jo godt tage en
anden form for ansvar på mine skuldre inden for den genre. Nu skal jeg f.eks. snart
koreografere musicalen ”Saturday Night Fever”, og jeg har da også en drøm om selv
at instruere en musical en dag. At finde ud af, om det er noget, jeg kan.”. I stemmen sporer jeg et smil: ”Det er en skræmmende befrielse at
slippe dansen, som har været min ventil. Det vil den jo stadig være, for jeg
fortsætter min danseskole i København. Jeg skal bare ikke stå og lege Danny og
Johnny mere.” konkluderer
han nøgternt.
”Hvad skal du så?” funderer jeg. ”Ja, så kan jeg spille
faderen, den sjove onkel eller måske konferencieren i ”Cabaret”. Jeg elsker
musicals, men de skal bare komme i række 2, fordi jeg har lyst til at sætte mig
ved voksenbordet.” svarer
Holst dynamisk. Jeg noterer ordet ”voksen” på min blok: ”Har du hængt
for længe ved ungdomsbordet?”. ”Nej, for det er nu, jeg er klar. Jeg kan godt
lide at sidde sammen med de voksne bag bordet og træffe beslutninger, og så må
jeg jo være tro mod min mavefornemmelse. Jeg har startet mit eget
produktionsselskab, er begyndt at skrive dramatik og har skrevet manuskript til
en spillefilm, der får premiere næste år. Det er enormt spændende nye områder
at bevæge mig ind på.” replicerer min
samtalepartner med optimisme og tilføjer derpå, næsten undskyldende. ”Jeg
plejer jo at omtale mig selv som viceværten, for jeg løser lidt af det hele.
Helt konkret har jeg kontrakter frem til 2028, så jeg ved, at der i hvert fald
bliver betalt husleje i fire år. Jeg er jo både freelancer og tryghedsnarkoman."
siger småbørnsfaderen
i telefonen.
![]() |
Silas Holst har af flere omgange spillet, sunget og danset rollen Danny Zuko i musicalen "Grease". Senest i 2023, hvor skuespiller Neel Rønholt (th) spillede Sandy. Tegning: Thyge Cosedis Holting |
”Det kan højst gå galt”
”Det lyder som om, du inden i har en lille
Silas med ar på sjælen, der kæmper mod ham, der vil ud i verden og prøve sig
selv af som voksen. Er det sådan, det er?”. Jeg når dårligt at afslutte sætningen, før Silas
Holst afleverer en bekendelse:
”Ja! Det er præcis sådan, det det. Der sidder
en 12-årig Silas på min højre skulder og siger: ”Du kan ikke noget.”, og samtidig
sidder der en 41-årig Silas på venstre skulder og siger: ”Hold din kæft.”. De
er i konstant krig mod hinanden, de to, og jeg bliver stolt af mig selv, hver
gang jeg lytter til venstre skulder og kaster mig ud i noget nyt, også selvom
jeg da er ved at skide af skræk over at skulle være koreograf for nogle af
Danmarks dygtigste dansere i ”Saturday Night Fever - The Musical”. Så længe jeg
mærker den krig i mig selv, har jeg en berettigelse, for så er der noget på
spil. Det er dér, magien opstår. Jeg har travlt med at kaste mig ud i nye ting,
fordi jeg missede ti år af mit liv, da jeg gik i skole, hvor jeg bare
overlevede, så jeg synes også, jeg er bagud ift. at opleve at leve. Jeg når
aldrig at indhente de år, hvor jeg blev mobbet, og det er nok også den
drivkraft, der gør, at jeg hele tiden er villig til at prøve nye ting af. Mit
livsslogan er: ”Det kan højst gå galt”- og så må jeg jo bare prøve igen.”. Dér fik jeg et glimt af
ham; succesfuld og sårbar, ridset og helstøbt - fuldt bevidst om de mørke rum i
sjælens rygsæk.
”Det er i fejlene og revnerne at magien opstår”
”Hvor vil du gerne være om ti år?” spørger jeg og lægger kuglepennen fra
mig. ”Det ved jeg ikke” kommer det bramfrit fra Silas Holst. ”Det kan være, jeg har
trukket stikket og bor i mit sommerhus. Man skal derud, hvor det er pisse
uhyggeligt og skræmmende, før der sker noget, tror jeg. Der er trods alt 25-års
professionel erfaring i bagagen, når jeg kaster mig ud i noget nyt, så selvom
lille Silas på højre skulder råber, at jeg ikke hører til ved voksenbordet, så
kan jeg godt råbe tilbage, at han skal holde sin kæft.”. Tonen bliver dybere og
mere eftertænksom: ”Det hører med til at blive voksen og få to børn,
tror jeg. At man lander mere og mere i sig selv. Det er jo bare en fornøjelse
at gå på arbejde og gøre en masse mennesker glade, uanset om det er revy eller
musical. Efter en aften i Cirkusrevyen kan jeg da godt klappe mig selv på
skulderen: ”Okay, Silas. Det gik og folk var glade – så tager vi turen igen i
morgen” afrunder han
med veneration.
En time er fløjet afsted, mens Silas Holsts køretur nærmer sig målet Havde jeg forventet en hård, københavnersmart kendiskunstner, er mine fordomme blevet gjort til skamme. Da jeg stiller mit sidste spørgsmål, fornemmer jeg, at vi er på bølgelængde, Silas og jeg.
”Hvor meget har den mobning, du var udsat for i skoletiden, betydet for din karriere?”. Afslutningsreplikken er såvel harmonisk som hemmelighedsfuld: ”Den har været grundlaget for min karriere. Min mormor sagde altid: ”Det er i fejlene og revnerne, at magien opstår”. Først nu som voksen forstår jeg, hvad hun mente - og hvor er det bare rigtigt!”.
![]() |
Silas Holst. Foto: Emilia Therese |
FAKTA:
Silas Holst (f. 1983) er dansk skuespiller, sanger, danser, koreograf,
danseskoleindehaver og forfatter.
Silas Holst har danset siden han var to år gammel. Han repræsenterede
Danmark ved verdensmesterskaberne i dans i 2004, og det store folkelige
gennembrud fik han i tv-programmet Vild med dans i 2008, hvor han medvirkede for første gang. 3 1. pladser og 4 2.
pladser er det blevet til. Den seneste sejr vandt Silas Holst i efteråret 2019
med skuespiller Jakob Fauerby som dansepartner.
Ved siden af Vild med dans
har Silas Holst haft en række hovedroller i musicals, bl.a i Dirty
Dancing, Grease, Crazy for You, Anything Goes, Saturday Night Fever – The
Musical, Flashdance – The Musical, The Book of Mormon, Den skaldede frisør, Kinky Boots
og Moulin Rouge – The Musical. Han har endvidere været
Reumert-nomineret som Årets Danser i 2017 og vandt Reumert-statuetten for Årets
Mandlige Hovedrolle i 2022 for sin medvirken i Kinky Boots på Det Ny Teater.
Silas Holst har desuden gjort sig bemærket i revygenren i bl.a. Nykøbing F. Revyen 2021. I sommeren 2024 debuterede han som
skuespiller i Cirkusrevyen, hvor han i 2006 og 2007
var på scenen som danser.
Silas Holst afrunder sin karriere som professionel danser i den
kommende teatersæson i to forestillinger, han selv har været med til at vælge:
Fra d. 12. sept. – 17. nov. 2024 kan Silas Holst opleves som kongen af
dansegulvet, Tony Manero, i discoklassikeren Saturday Night Fever – The Musical. Dernæst indtager han fra d. 20. feb.– d. 4. maj
2025 scenen som ballroomdanseren Scott Hastings, der går sine egne veje i
danmarkspremieren på Strictly
Ballrom – The Musical, baseret på Baz Luhrmanns kultfilm af samme navn fra 1992.
I den nye sæson kan Silas Holst ydermere opleves i genopsætningen af Moulin Rouge – The Musical fra d. 11. juli – 16. aug. 2025
Læs mere om Silas Holst på https://SilasHolst.dk
Og om Satuday
Night Fever – The Musical, Strictly Ballroom – The Musical og Moulin Rouge – The Musical på:
https://oneandonlymusicals.dk/shows/musicals/