Nicolei Faber: Jeg har lært at give mig tid.
Skønt borgerforestillingen ”Ukrainske kvinder” på Aalborg Teater har spillet for sidste gang, har den sat spor i instruktør Nicolei Faber. Her fortæller han om processen, udfordringerne og den autenticitet, han stedse er på jagt efter.
Af Thyge Cosedis Holting, teaterjournalist og -tegner
Udgivet, d. 27 okt. 2025.
De optrædende græd, publikum græd og selv er han ikke bange for følelser i hverken prøvelokale eller scenerum. Instruktør Nicolei Faber er bedst kendt for en række sitrende elegante klassikeropsætninger med afstikkere til såvel ny dansk dramatik som til Det Kgl. Teaters totalteaterbrag ”Snedronningen” i Ulvedalene i Dyrehaven i sommer. D. 18. oktober spillede Fabers forestilling ”Ukrainske kvinder” for sidste gang på Aalborg Teater. En borgerforestilling og en sekstet af håb, smerte og lidelse baseret på seks ukrainske kvinders historier om at flygte fra et besat hjemland og havne i et venteværelse; i et fremmed land med ukendt sprog og kultur. Idemand og konceptudvikler var Faber selv. Den fingerspitzgefühl for scenisk nerve, han gennem årene har forlenet sine teaterforestillinger med, kom her ikke blot de ukrainske kvinder, Aalborg Teater og dets publikum til gavn. Har den afdæmpede Faber gjort dansk teater en tiltrængt tjeneste?
![]() |
| Nicolei Faber Foto: Emilia Therese |
”Hvad er det, jeg gerne vil bruge disse seks historier til?”
Jeg
ringer Nicolei Faber op til en samtale på en grå torsdag i oktober. Han er venlig
og talelysten, skønt de lange pauser vidner om en tænksom sjæl bag ordene. Borgerforestillingen har han selv kaldt
teatrets dokumentargenre, så det er, hvor vi begynder. Hvordan arbejder en
teatrets dokumentarist?
”Når
det handler om traditionelle fiktionstekster på teatret, er jeg som instruktør
optaget af, hvordan man strukturerer fortællingen. I ”Ukrainske kvinder” er
fortællingen dokumentarisk, men redskaberne er de samme.” indleder Nicolei Faber og uddyber: ”Jeg interviewede de
seks kvinder, vi havde valgt til forestillingen, i fire timer pr. person.
Derefter bearbejdede jeg den del af deres fortællinger, jeg syntes var
væsentlig. I den proces ligger der en ret hård rammesætning. For nogle af
kvinderne var det svært at rumme, at jeg undlod en masse detaljer, de selv
syntes var vigtige. Det var min opgave at sætte en ramme og spørge mig selv:
Hvad er det, jeg gerne vil bruge disse seks historier til?” lyder det
retorisk.
![]() |
| "Ukrainske kvinder", Aalborg Teater. Foto: Rumle Skafte |
”Det er et godt spørgsmål, for hvordan undgik du at manipulere kvindernes virkelighed til fordel for dit teatralske udtryk med dem som aktører eller brikker? Kunne det undgås?”.
Instruktøren
i røret giver sig betænkningstid: ”Det kommer jo an på, hvordan ordet
manipulation skal forstås. Vi kunne slet og ret have inviteret disse kvinder op
på scenen for at fortælle deres historier, men det ville ikke være teater - det
ville ikke være kunst. I det øjeblik vi vælger at lave teater ud af disse seks
historier, er der selvklart en slags manipulation, styring eller vinkling inde
over.”. Stemmen har en distinkt og beslutsom klang: ”Jeg bruger mine
evner som historiefortæller inden for teatermediet til at formidle de seks
historier. Det er mine fortælleevner, der definerer opbygningen i den enkelte
fortælling og i forestillingen som helhed. Omvendt måtte jeg aldrig lægge ord i
munden på kvinderne, de ikke følte var deres egne. Der var desuden hele tiden
et oversættelsesaspekt at tage hensyn til. Under arbejdet med forestillingen
havde vi en tolk på, og jeg måtte konstant sikre mig, at jeg forstod kvindernes
udsagn rigtigt. At de kunne genkende sig selv i det, jeg skrev i manuskriptet
og som blev oversat til ukrainsk.” pointerer Faber.
”Hvilke
etiske overvejelser gjorde du dig som konsekvens af at iscenesætte levende,
autentiske mennesker?” vil jeg nu
vide. Svaret falder kraftfuldt og uden tøven:”Kvinderne skulle ikke
stå og fortælle noget, de ikke havde lyst til at dele. En del af det, der kom
frem i vores interviews, ville de ikke tale om på scenen, og det respekterede
jeg. Samtidig har prøvelokalet været ekstremt følsomt. Der er blevet grædt, og jeg
måtte ofte spørge: Er du sikker på, at du gerne vil fortælle det her? Er du
sikker? Jeg valgte at stole på kvinderne. De ville gerne fortælle, selvom det
kostede dem smerte. Samtidig har jeg være helt tydelig omkring, at jeg var
villig til at ændre min retning, hvis det var nødvendigt for at bevare deres
integritet i projektet”.
”I
forlængelse af det - hvor placerer den færdige forestilling sig mellem det
følelsesmættede og det patetiske?”. Nicolei
Fabers fint ciselerede røst rummer med ét en stikflamme: ”Det er en enormt
powerfuld forestilling, selvom det er så sårbare skæbner. Pludselig har disse
kvinder et sprog i et land, hvor de symbolsk sidder i den sceniske ramme, vi
valgte - venteværelset. Jeg så, hvordan de voksede gennem processen ved at stå
med deres historier og opleve medfølelse, kærlighed og nogen der lyttede. Det
er langt fra patetisk.”. Hans konstatering får lov at hænge i luften mellem
os.
![]() |
| "Ukrainske kvinder", Aalborg Teater. Foto: Rumle Skafte |
”Jeg
går op i, at man tager alvoren på sig.”
Samtalen
spores nu ind på scenekunstens særegne evner udi genren historiefortælling. ”Hvad
kan scenekunsten, som avisspalter og debatprogrammer ikke formår?”. Nicolei
Faber vender tankerne en stund. ”Der er en vældig kraft i at sidde mange mennesker
sammen og opleve en teaterforestilling. Pludselig sidder vi ikke derhjemme med
hver vores skærm og streamer en serie på Netflix. Nej, der sidder én lige ved
siden af mig, og vi kan mærke genklangen mellem spillere og publikum. Jeg tror,
vi glemmer, at teatrets grundsubstans netop er, at vi deler en historie. Det er
et urgammelt kollektivt ritual. Mennesker har til alle tider fortalt historier
om deres eget liv. Det er noget af det mest grundlæggende, man overhovedet kan
gøre. At sidde dér og tænke: Sådan har jeg også følt på et tidspunkt.” forklarer
han indfølt.
”Hvis jeg nu
plæderer for, at du er en instruktør, der dyrker følelsestætheden meget i dine
forestillinger…?”. Faber mumler for sig selv et
øjeblik: ”Altså jeg jagter ikke, at alle skal stå på scenen og føle noget. Omvendt
er jeg ikke spor bange for følelser i et prøvelokale. Jeg går op i, at man tager
alvoren på sig, og at man tager historien seriøst. Hvis man gør det, fremkalder
det ofte automatisk følelser. Det har jeg været meget optaget af som instruktør
det sidste par år - at få det menneskelige frem i de skuespillere, jeg arbejder
med. At få dem til at stå mere frem som mennesker og historiefortællere end som
karakterer, vi taler om i tredjeperson. Det er noget, jeg selv gør en dyd ud af
frem for at sige til læseprøven: ”Nu skal vi alle sammen føle en hel masse.”.
”Hvordan og
hvorfor gør du det? Mangler der autenticitet i dansk teater?”.
Instruktøren i røret replicerer og undviger i ét: ”Alt teater skal jo ikke
være ens, men jeg er interesseret i at skabe et rum for, at skuespilleren kan
lægge sit eget liv og sine egne erfaringer ind i rollen, uden at vi skal føre
en lang samtale om, hvilket liv den pågældende skuespiller har haft. Jeg synes,
det kan skabe en ægthed fri for underholdningsiver og skrælle lag af det
sceniske udtryk.”.
”Det
prioriterer du at gå ind i, mens andre instruktører fokuserer mere på billeder,
effekter og show. Du er en instruktør der, som Ingmar Bergman, simpelthen
elsker at arbejde med dine skuespillere, ikke sandt?”. Nicolei Faber har et genert smil i klangen: ”Jeg
gav mig i hvert fald enormt god tid i forestillingen med de ukrainske kvinder. Nogle
af kvinderne stod med en monolog på otte minutter, og den tid fik de. Ved at
give sig god tid, får man også mulighed for at mærke sin egen tilstedeværelse i
et rum, både som spiller og tilskuer, frem for at skynde sig videre hele tiden.
Det er ellers meget på mode i vores samtid.”.
”Hvad
har ”Ukrainske kvinder” kostet dig som instruktør - emotionelt og etisk?”. En lang tavshed hersker i røret, indtil Faber tager fat med
veltempereret iver: ”Den hårdeste pris for mig var, at jeg måtte være så
sindssygt meget på tæerne konstant. Det er svært at styre en gruppedynamik, når
kvinderne ikke er professionelle skuespillere og ikke taler dansk. Det er noget
af en udfordring samtidig med, at vi havde tolk på hele vejen igennem. Mit
kunstneriske team har måske følt, at jeg var mere kedelig at arbejde sammen med
denne gang, fordi min opmærksomhed nødvendigvis måtte være så meget på
kvinderne. Jeg bar et kolossalt ansvar over for dem, og jeg skulle være så
præcis i mine udmeldinger. I virkeligheden var det en meget gammeldags form for
instruktion. Med professionelle skuespillere kan man være meget mere
fabulerende og tvivlende, men her var det: ”Du går derover, du tager tekoppen,
du stiller den dér og kigger ud på publikum”. Alt det, jeg lærte på
teaterskolen, at man ikke må, var her en nødvendighed.” afslutter han med selvironi.
![]() |
| "Ukrainske kvinder", Aalborg Teater. Foto: Rumle Skafte |
”I
behøver ikke at få folk til at grine.”
Samtalens
afslutning kredser om Nicolei Fabers bidrag til dansk teater nu og her. ”Ukrainske
kvinder” ”(…) skaber fornyet håb for teatret som medie.”
mente en anmelder. Hvad er det, Nicolei Faber her viste, at dansk teater også
kan, når det tør?. ”Du taler om at skrælle lag af i
dine iscenesættelser. Savner du ægthed i dansk teater?”.
Den
garvede instruktør retter skytset mod tilskuerpladserne: ”Jeg skal ikke
generalisere, men jeg savner et publikum med en lyst til at se forestillinger,
der er svære både indholds- og formmæssigt. Der ligger en grundide om, at det
helst skal være underholdende. Hvorfor det? Jeg savner, at vi sammen har lyst
til at mødes om det, der er svært uden at lave sjov med det. De sidste par år
har jeg, på alle mine produktioner, sagt til skuespillerne: I behøver ikke at
få folk til at grine. Det har bevirket, at forestillingerne har fået en anden
farve, fordi skuespillerne har haft lyst til at gå ind i et andet arbejdsrum. I
Det Kgl. Teaters ”Snedronningen” i Ulvedalene i Dyrehaven havde Kim Fupz Aakeson
skrevet et manuskript med en del sjove skæve karakterer. Derfor behøver jeg jo ikke
at tilføje endnu et lag af humor. Den er der allerede. I stedet kan spillerne
og jeg fokusere på at skabe noget hjerte i forestillingen. Den ægthed stræber
jeg meget efter – også i sådan et kæmpestort udendørsformat. Vi skulle mærke lille
Gerdas hjerte selv på række 107.”.
![]() |
| Laura Skjoldborg som Gerda i Det Kgl. Teaters "Snedronningen" i Ulvedalene i Dyrehaven, 2025 Foto: Camilla Winther |
”Er
det en note til unge nyudklækkede skuespillere?”. Nicolei Faber forener igen undvigelse og svar: ”Jeg kan
bare konstatere, at denne forestilling virkelig har lært mig noget om
kvaliteten ved at give mig tid og fortælle én ting ad gangen. At forestillingen
var vedkommende og aktuel, er ikke kun pga. krigen i Ukraine, tror jeg. Forhåbentlig
er det også via den måde, vi fik historierne fortalt på.” fastslår
kunstneren i telefonen koncist.
Jeg
tager fat på seancens epilog: ”Hvad var denne forestillings største styrke? At
der var autentiske mennesker på scenen?”. ”Som jeg prøvede at sige før, er
skuespillere også i den grad autentiske mennesker, hvis man som instruktør
giver dem lov. Jeg vil hellere sige, at ”Ukrainske kvinder” kigger udad og ikke
nær så meget indad som noget teater gør. Ikke fordi der ikke må være teater om
at være en fyrreårig hvid mand i eksistenskrise eller en kvinde i
overgangsalderen. Det må der gerne, men jeg synes, det er vigtigt at gå på
opdagelse i det, vi ikke kender. Det ligger der utrolig mange spændende
historier i.” lyder det nysgerrigt.
”Har
du med ”Ukrainske kvinder” gjort dansk teater en ægthedstjeneste?” spørger jeg afslutningsvis. Nicolei Faber reflekterer
og taler i ét nu: ”Det bliver alt for firkantet at svare på, men….. jeg kan
sige, at jeg er en stor og vigtig faglig erfaring rigere; jeg har lært at give
mig tid.”.
![]() |
| Nicolei Faber. Foto: Cathrine Ertmann |
FAKTA:
Nicolei Faber (født 1982) er uddannet instruktør
fra Den Danske Scenekunstskole i 2014.
Faber debuterede på Aalborg Teater med
iscenesættelsen af Beton (2014)
og har siden iscenesat forestillinger over hele landet:
På Det Kongelige Teater bl.a. Lars Von
Triers Riget (2018 og
2019) og Snedronningen (2025). På Aarhus Teater bl.a. teaterkoncerten Lyden af de skuldre vi står på (2017
og 2020). På Aalborg Teater bla. Markmanns Drengen der ville være vægtløs (2017),
Drøm om efteråret (2024) og Ukrainske kvinder (2025). På Odense
Teater bl.a. F. Scott Fitzgeralds Den
store Gatsby (2019), Tjekhovs Mågen (2024) og Martin Crimps
Cyrano (2024).
Nicolei Faber har desuden
iscenesat på Teater Stuk/Grob, Mammutteatret/Siloen, Flyvene Grise/Republique
og Copenhagen Phil.
Hædersbevisninger:
Modtog
for Beton af
Thomas Markmann på Aalborg Teater en Reumert for årets forestilling i 2015.
Modtog for Lyden af de skuldre vi står
på Aarhus Teater en Reumert for årets musikteaterforestilling
i 2018.
Markmanns Drengen der ville være
vægtløs på Aalborg Teater blev nomineret til 5
Reumertpriser i 2017
For Mågen på Odense Teater blev Nicolei
Faber nomineret til en Reumert som årets instruktør i 2024.
Drøm om efteråret på Aalborg Teater blev
nomineret til en Reumert for årets forestilling i 2025







