Anmeldelse: "Pagten", Aarhus Teater

 Stjernedrys og teatermagi

Aarhus Teaters genopsætning af juleforestillingen ”Pagten” er en charmerende opvisning i teatertrylleri krydret med unge talenter, komik og velgørende realisme.

Af Thyge Cosedis Holting, teaterskribent og – tegner

Udgivet, d. 10/11 2024

❤❤❤❤

”Det er, at vi vil være hinanden, som vi er.”. Ordene er skrevet af N.F.S. Grundtvig i 1851, men budskabet rammer den nutidige egocentrering på kornet. ”Uden hinanden er vi ingenting…” lyder titelsangen til Maya Ilsøes DR-julekalender ”Pagten” fra 2009, og når ensemblet smækker tonerne ud over scenekanten på Aarhus Teater, er budskabet om næstekærlighed lige til at tage med under armen som julegave. Skønt ”Pagten” spillede på Aarhus Teater i 2019, tåler den absolut et gensyn – ikke mindst pga. de nye navne på rollelisten.

Oskar Salvatore, Laura Kjær Jensen og Miriam Majcherek i "Pagten".
Foto: Rumle Skafte

Det godes sejr, Grundtvig og Gehrt

Instruktør Line Paulsen og Aarhus Teaters chefdramaturg Hanne Lund Joensen har kogt de 24 tv-afsnit ned til en familieforestilling på omtrent to timer. Teenageren Malte er den ensomme sjæl og mobbeofferet i 6. klasse på Thyregod skole, som bliver hvirvlet ind i de stedlige nissers jagt på den magiske pagt, der skal forhindre isheksen Iselin i at sprede kulde i hele Thyregod. Samtidig må Malte frelse sin veninde Vidji, som Iselin har bortført. Sammen med nissepigen Lyda må han gennemgå tre prøver, der fører tilbage til gamle Grundtvigs ord og sange, før hjertevarmen og venskabet kan besejre isheksen. Et par vanter er en vigtig rekvisit i det, der både er et eventyr og en remedieret teaterforestilling, som skærer sidehistorierne bort og fokuserer på det godes kamp mod det onde.

Scenograf og kostumedesigner David Gehrt har skabt et visuelt univers, der hæves, sænkes og drejes, så vi bringes fra den kolde sal på Thyregod skole, med Grundtvigs vigtige buste på rette hylde, til nissernes hemmelige fyrrum, ind i et eventyrland af overdimensioneret papirklip til en skov, der er Shakespeares alfer værdig. Scenografien understøtter mere end den viser sig frem. Her er både moderne stilisering og gammeldags teatermagi med faldlemme, lysende fakler, røgmaskiner, glimmer, kunstige nisseører, ravnekostumer, snoreloft og hele Store Scenes maskineri i omdrejninger.

Rikke Lyloff og Anders Baggesen i "Pagten".
Foto: Rumle Skafte

Troværdighed og farlige frihjul

Instruktør Line Paulsen har forenet en realistisk spillestil med det løsslupne komediespil, der modsvarer seriøsiteten. Man glædes særligt over den unge Oskar Salvatore, der i rollen som Malte rammer os i hjertekulen. Se hans ludende holdning i hættetrøjen og mærk erindringen om skoletidens plageånder, der puster én i nakken. Salvatore skaber en troværdig teenager, der ikke bliver en karikatur men et ungt menneske i udvikling fra påtaget hård over afmægtig til viljefast og kærlig. Sågar forener han dagligdagsrealismen med en fin teaterdiktion fri for mumleri. Salvatore får smukt modspil af Laura Kjær Jensen, der som nissepigen Lyda tror fuldt på sin figur. Hendes koreografiske bevægelsesmønster kunne få selv den mest hårdnakkede julehader til at tro på nisser. Indfølt er Kjær Jensen i sit spil og en stærk scenisk udstråling gør hende til et stort aktiv for Aarhus Teater.

Malte og Lyda er realismens største fakkelbærere, og de suppleres troværdigt af bl.a. en varmt velspillende Nanna Bøttcher som Maltes mor samt det unge skuespillerfrø og sangtalent Miriam Majcherek i et energisk portræt af Maltes juleelskende lillesøster Karla. I den løsslupne afdeling lyser Anders Baggesen og Christian Hetland op med både fakler og scenisk tæft som Lydas far Fabio og bror Gibbus. Hetland er et helt revynummer i sig selv med nissegebærder af præcis fysisk og mimisk komik, mens Rikke Lyloff er både skøn at skue og tilpas julekalenderfarlig som Isheksen Iselin. At de komiske frihjul løber løbsk i de noget overspillede portrætter af bl.a. Maltes klassekammerater og skoleleder Poul må nok tilskrives, at der er tale om funktionsfigurer i dramatiseringen, som skuespillerne ikke har kunnet stille det store op med. Måske svagheden ved et sammenkog af 24 afsnit samt af et større antal skuespilstuderende, der både får noget og ingenting at rive i. At den vigtige Vidji samtidig er reduceret til en papfigur, Malte vanskeligt kan være investeret i, må undre.

Oskar Salvatore og Miriam Majcherek i "Pagten".
Tegning: Thyge Cosedis Holting

Jürgensen og julesuccessen

Aslak Hartbergs musik, Anders Kjems lysdesign og Lars Gaardes lyddesign understreger stilsikkert eventyret, mens teaterhimlens mest originale lys stråler fra Amanda Friis Jürgensen. Hun udfylder rollen som Aarhus Teaters husnisse og fortællingens bindeled med et sådant nærvær samt fysisk og sangligt overskud, at såvel det publikum, hun får med på fællessangen ”Et barn er født i Betlehem”, som djævelen på teatrets tag bringes i julehumør. Jürgensen er endnu én af de unge stjerner, Aarhus Teater gavmildt drysser ned over sit publikum i denne forestilling.

”Pagten” vil utvivlsomt atter blive et musikalsk jule- og familiehit for Aarhus Teater. Denne anmelder forlod salen med fornyet tro på venskabet, sammenholdet, det godes sejr over det onde samt Grundtvigs julesalmer på læben. Berigende for både børn, voksne – og et billetkontor ved juletid.

En flok ravne og Amanda Friis Jürgensen som Aarhus Teaters husnisse i "Pagten".
Foto: Rumle Skafte

FAKTA: ”Pagten”. Baseret på DR-julekalenderen ”Pagten” fra 2009. Originalmanuskript: Maya Ilsøe. Dramatisering: Line Paulsen og Hanne Lund Joensen. Instruktion: Line Paulsen. Medvirkende: Oskar Salvatore, Laura Kjær Jensen, Rikke Lyloff, Amanda Friis Jürgensen, Anders Baggesen, Christian Hetland, Nanna Bøttcher, Miriam Majcherek, Kaja Kamuk mfl. Scenografi og kostumer: David Gehrt. Kompositioner: Aslak Hartberg. Koreograf: Kasper Daugaard Poulsen. Lysdesign: Anders Kjems. Lyddesign: Lars Gaarde. Musikalsk indstudering: Ingeborg Højlund Dania.  Forestillingen spiller på Aarhus Teater fra, d. 9. nov. til d. 21. dec. 2024. Forestillingen set,  d. 9. nov. 2024.