Anmeldelse: "Pagten", Aarhus Teater
Stjernedrys og teatermagi
Aarhus
Teaters genopsætning af juleforestillingen ”Pagten” er en charmerende opvisning
i teatertrylleri krydret med unge talenter, komik og velgørende realisme.
Af
Thyge Cosedis Holting, teaterskribent og – tegner
Udgivet,
d. 10/11 2024
❤❤❤❤
”Det er, at vi vil være
hinanden, som vi er.”. Ordene er skrevet af N.F.S. Grundtvig i 1851, men
budskabet rammer den nutidige egocentrering på kornet. ”Uden hinanden er vi
ingenting…” lyder titelsangen til Maya Ilsøes DR-julekalender ”Pagten” fra
2009, og når ensemblet smækker tonerne ud over scenekanten på Aarhus Teater, er
budskabet om næstekærlighed lige til at tage med under armen som julegave.
Skønt ”Pagten” spillede på Aarhus Teater i 2019, tåler den absolut et gensyn – ikke
mindst pga. de nye navne på rollelisten.
Oskar Salvatore, Laura Kjær Jensen og Miriam Majcherek i "Pagten". Foto: Rumle Skafte |
Instruktør Line Paulsen og
Aarhus Teaters chefdramaturg Hanne Lund Joensen har kogt de 24 tv-afsnit ned
til en familieforestilling på omtrent to timer. Teenageren Malte er den ensomme
sjæl og mobbeofferet i 6. klasse på Thyregod skole, som bliver hvirvlet ind i
de stedlige nissers jagt på den magiske pagt, der skal forhindre isheksen
Iselin i at sprede kulde i hele Thyregod. Samtidig må Malte frelse sin veninde
Vidji, som Iselin har bortført. Sammen med nissepigen Lyda må han gennemgå tre
prøver, der fører tilbage til gamle Grundtvigs ord og sange, før hjertevarmen
og venskabet kan besejre isheksen. Et par vanter er en vigtig rekvisit i det,
der både er et eventyr og en remedieret teaterforestilling, som skærer
sidehistorierne bort og fokuserer på det godes kamp mod det onde.
Scenograf og
kostumedesigner David Gehrt har skabt et visuelt univers, der hæves, sænkes og
drejes, så vi bringes fra den kolde sal på Thyregod skole, med Grundtvigs
vigtige buste på rette hylde, til nissernes hemmelige fyrrum, ind i et eventyrland
af overdimensioneret papirklip til en skov, der er Shakespeares alfer værdig.
Scenografien understøtter mere end den viser sig frem. Her er både moderne
stilisering og gammeldags teatermagi med faldlemme, lysende fakler, røgmaskiner,
glimmer, kunstige nisseører, ravnekostumer, snoreloft og hele Store Scenes maskineri
i omdrejninger.
Rikke Lyloff og Anders Baggesen i "Pagten". Foto: Rumle Skafte |
Instruktør Line Paulsen
har forenet en realistisk spillestil med det løsslupne komediespil, der
modsvarer seriøsiteten. Man glædes særligt over den unge Oskar Salvatore, der i
rollen som Malte rammer os i hjertekulen. Se hans ludende holdning i
hættetrøjen og mærk erindringen om skoletidens plageånder, der puster én i
nakken. Salvatore skaber en troværdig teenager, der ikke bliver en karikatur
men et ungt menneske i udvikling fra påtaget hård over afmægtig til viljefast
og kærlig. Sågar forener han dagligdagsrealismen med en fin teaterdiktion fri
for mumleri. Salvatore får smukt modspil af Laura Kjær Jensen, der som
nissepigen Lyda tror fuldt på sin figur. Hendes koreografiske bevægelsesmønster
kunne få selv den mest hårdnakkede julehader til at tro på nisser. Indfølt er Kjær
Jensen i sit spil og en stærk scenisk udstråling gør hende til et stort aktiv for
Aarhus Teater.
Malte og Lyda er
realismens største fakkelbærere, og de suppleres troværdigt af bl.a. en varmt velspillende
Nanna Bøttcher som Maltes mor samt det unge skuespillerfrø og sangtalent
Miriam Majcherek i et energisk portræt af Maltes juleelskende lillesøster
Karla. I den løsslupne afdeling lyser Anders Baggesen og Christian Hetland op med
både fakler og scenisk tæft som Lydas far Fabio og bror Gibbus. Hetland er et helt revynummer i sig selv med nissegebærder af præcis fysisk og mimisk komik, mens
Rikke Lyloff er både skøn at skue og tilpas julekalenderfarlig som Isheksen
Iselin. At de komiske frihjul løber løbsk i de noget overspillede portrætter af
bl.a. Maltes klassekammerater og skoleleder Poul må nok tilskrives, at der er
tale om funktionsfigurer i dramatiseringen, som skuespillerne ikke har kunnet
stille det store op med. Måske svagheden ved et sammenkog af 24 afsnit samt
af et større antal skuespilstuderende, der både får noget og ingenting at rive
i. At den vigtige Vidji samtidig er reduceret til en papfigur, Malte vanskeligt
kan være investeret i, må undre.
Oskar Salvatore og Miriam Majcherek i "Pagten". Tegning: Thyge Cosedis Holting |
Aslak Hartbergs musik,
Anders Kjems lysdesign og Lars Gaardes lyddesign understreger stilsikkert eventyret,
mens teaterhimlens mest originale lys stråler fra Amanda Friis Jürgensen. Hun
udfylder rollen som Aarhus Teaters husnisse og fortællingens bindeled med et
sådant nærvær samt fysisk og sangligt overskud, at såvel det publikum, hun får
med på fællessangen ”Et barn er født i Betlehem”, som djævelen på teatrets tag bringes
i julehumør. Jürgensen er endnu én af de unge stjerner, Aarhus Teater gavmildt drysser
ned over sit publikum i denne forestilling.
”Pagten” vil utvivlsomt
atter blive et musikalsk jule- og familiehit for Aarhus Teater. Denne anmelder
forlod salen med fornyet tro på venskabet, sammenholdet, det godes sejr over
det onde samt Grundtvigs julesalmer på læben. Berigende for både børn, voksne –
og et billetkontor ved juletid.
En flok ravne og Amanda Friis Jürgensen som Aarhus Teaters husnisse i "Pagten". Foto: Rumle Skafte |
FAKTA: ”Pagten”. Baseret på DR-julekalenderen
”Pagten” fra 2009. Originalmanuskript: Maya Ilsøe. Dramatisering: Line Paulsen
og Hanne Lund Joensen. Instruktion: Line Paulsen. Medvirkende: Oskar
Salvatore, Laura Kjær Jensen, Rikke Lyloff, Amanda Friis Jürgensen, Anders
Baggesen, Christian Hetland, Nanna Bøttcher, Miriam Majcherek, Kaja Kamuk mfl. Scenografi
og kostumer: David Gehrt. Kompositioner: Aslak Hartberg. Koreograf: Kasper
Daugaard Poulsen. Lysdesign: Anders Kjems. Lyddesign: Lars Gaarde. Musikalsk
indstudering: Ingeborg Højlund Dania. Forestillingen spiller på Aarhus Teater fra,
d. 9. nov. til d. 21. dec. 2024. Forestillingen set, d. 9. nov. 2024.