Anmeldelse: "Drøm om efteråret", Aalborg Teater

Knasende kærlighed på kanten af livet

Jon Fosses ”Drøm om efteråret” på Aalborg Teater er en poetisk skildring af kærlighedens kamp med gamle traumer og af den død, der er menneskets eneste virkelige holdepunkt.

Af Thyge Cosedis Holting, teaterskribent og – tegner

Udgivet, d. 20/11 2024

❤❤❤❤❤

På Aalborg Teaters lille scene knaser gruset faretruende under skuespillernes fødder på den abstrakte kirkegård. Bagtæppet blafrer som ved et pust fra fortidens spøgelser. En drøm eller et mareridt? Manden og kvinden mødes igen på bænken men hvorfor? Spørgsmålene er mange i instruktør Nicolei Fabers iscenesættelse af norske Jon Fosses enkelt komplicerede ”Drøm om efteråret”. Korte replikker, ordknappe figurer, en mængde gentagelser, en erindringsmontage og dog et kronologisk forløb med en udvikling. Vi sidder en i skruestik sammen med karaktererne.

"Drøm om efteråret", Aalborg Teater
Foto: Rumle Skafte

Omkring en bænk

Østen Borre Simonsen er manden i regntøj, med plaget sjæl og en faible for gamle huse. Hans historie er den centrale, fornemmer vi, når han som en anden religiøs skikkelse frisættes af himmelsk lys og silende regn i forestillingens åbning. Borre Simonsen drager os til sig med sin drengede kækhed, sammenbidte skam og djævelske  smæld i replikken. Når han i forestillingens og livets slutning spejles af en ældre mand i samme påklædning, er symbolikken både konkret og diffus. Manden er tættere på døden end han var engang. Skrøbelig men klogere? Simonsen formidler et livsforløb som maggiterning, og vores øjne klæber til ham.

I scenograf Katrine Krohns stiliserede kirkegård, med en lang stenbænk omgivet af et knasende grushav, cirkler skikkelserne om manden i en både realistisk og stiliseret iscenesættelse. Fortid, nutid og fremtid væves sammen, og måske er det hele den døendes feberdrøm? Mødet med den sanseligt erotiske og dybt ensomme kvinde på bænken – en fornem præstation af Aalborg Teaters mangefacetterede talent Marie Knudsen Fogh, der er underspillet trofast, viljestærk og rådvild i samme nu. Konfrontationen med forældrene - Martin Ringsmose er uhyggeligt troværdig som den følelsesforkrampede far, der udsender kaskader af tavse bebrejdelser mod den forvorpne søn, som han efter mange år møder til bedstemors begravelse, for selvom relationen er brudt, kommer man selvfølgelig til den... Som mandens mor er Camilla Gjelstrup en sitrende ø af skuespilkunst – sørgeklædt og verbalvirtuost desperat i sin kvælende ordstrøm, der dækker over angsten for at miste. Bolette Nørregaard Bang er som mandens ekskone en stilfuld kulsort skikkelse, når hun entrerer begravelsen med knivene siddende løst i ærmet. Alle relationerne knaser som gruset, og mandens udfrielse bliver graven - døden. Han lægger sig endog selv derned. Stilsikkert eksekveret, men hvad skal vi med det?

"Drøm om efteråret", Aalborg Teater
Foto: Rumle Skafte

Vi dør, men vi lever

Instruktør Nicolei Faber har begået en iscenesættelse befriet for sentimentalitet. På én gang nuanceret og nøgternt giver han hver figur plads til at udfolde sig troværdigt i en stiliseret ramme med rituelt synkrone bevægelser, der synes som aftegninger af sjælens traumer. Spillestilen læner sig i visse passager mod det absurde, når gentagelserne løber løbsk, og meningsløsheden bliver det eneste, der står tilbage efter sprogets sammenbrud. Faber viser sig atter som en begavet personinstruktør, der tør forfølge sit koncept indtil tæppet falder, bogstavelig talt. Her skaber han en dragende dødsmesse over kærlighedens svære vilkår i samspil med scenograf Katrine Krohns sansemættede scenebillede, der gennemgår effektfulde stemningsskift via Kasper Daugbergs lysdesign. Det hele understøttes fornemt af Kristian Bergs lyddesign. Et gesamtkunstværk med skuespillerne som knugede brikker, der famler efter eksistentielt fodfæste i gruset.  

"Drøm om efteråret", Aalborg Teater
Foto: Rumle Skafte

Er det fremragende teater for de fleste eller smal prætentiøs kunst for kultureliten? Skønt Fosses tekstunivers synes svært tilgængeligt, trods Madam Nielsnes habile oversættelse, rammer forestillingen os i mellemgulvet, for vi genkender vore egne relationer i Fabers sceniske fortolkning af Fosses ord. Østen Borre Simonsens figur lever, elsker, bliver såret og sårer de elskede. Til slut får han fred men fandt måske aldrig meningen, før efteråret satte ind.

Men der er håb. De tre kvinder, moderen, kæresten og ekskonen, sidder ved graven. De har været i strid  om mandens gunst, men nu mødes de i ro og respekt. Én ting er de enige om; de vil savne ham. Jovist, kærligheden findes i Fosses poetiske memento mori af et drømmespil; på den rejse, hvor bevidstheden om døden er den eneste egentlige bekræftelse af livet.

Faber vil i fremtiden stå bag flere forestillinger på Aalborg Teater. Det kan vi kun se frem til!

 

"Drøm om efteråret", Aalborg Teater
Foto: Rumle Skafte

FAKTA: ”Drøm om efteråret”. Dramatiker: Jon Fosse. Iscenesættelse: Nicolei Faber. Medvirkende: Østen Borre Simonsen, Marie Knudsen Fogh, Camilla Gjelstrup, Martin Ringsmose og Bolette Nørregaard Bang. Statist: Niels Bøgeskov Junior. Scenografi og kostumer: Katrine Krohn. Oversættelse: Madam Nielsen. Lysdesign: Kasper Daugberg. Lyddesign: Kristian Berg.  Forestillingen spiller på Aalborg Teater, Lille Scene, fra, d. 16. nov. til d. 19. dec. 2024. Forestillingen set, d. 16. nov. 2024.