Anmeldelse: "Det magiske Tivoliteater", Aalborg Teater
Når scenen er livet
Aalborg
Teaters juleforestilling ”Det magiske Tivoliteater” er en farverig hyldest til
livet og kunsten med et lysende teatertalent som midtpunkt.
Af
Thyge Cosedis Holting, teaterskribent og – tegner
Udgivet,
d. 17/11 2024
❤❤❤❤
Livet er en scene, skrev
William Shakespeare, og i årets juleforestilling på Aalborg Teater er det såre
sandt. Glem alt om eksperimenter for instruktør og tidl. teaterdirektør Geir
Sveaass serverer en traditionel juleanretning med charme og håndfast
følelsesformidling - lige efter opskriftsbogen.
"Det magiske Tivoliteater", Aalborg Teater. Foto: Rumle Skafte |
Teaterdrøm for legebørn
Norske NRKs julekalender
”Det magiske Tivoliteater” fra 2021 er dramatiseret for scenen af Hilde
Brinchmann, så hovedhistorien står tydeligt frem; i det tidlige 1900-tal følger
vi den fattige dreng Luka, der har mistet sin mor og lever med sin deprimerede far
i norske Kristiania. Ved et tilfælde støder Luka på et lille tivoliteater, der
åbner en fascinerende verden. Luka bliver gode venner med de andre teaterbørn og
får en følelse af endelig at have en familie. Som tryllekunstner viser han
talent og bliver feteret, mens den tungsindige far Hugo møder Lukas teaterdrøm
med skepsis. Da den rige Ellen Buttenschøn vil sælge teatret og bortadoptere de
forældreløse børn, må Luka og hans venner udtænke en plan for at redde frirummet.
Det godes kamp mod det onde med en mild duft af klassekritik.
Scenograf Marianne Nilsson
har skabt et enkelt effektfuldt univers, der bringer os fra Kristianias grå
gader og vasketøjssnore, forbi overklassens lyserøde draperier til
Tivoliteatret, som vi både får lov at opleve fra for- og bagscenen. Det er
teater i teatret på herligste vis, når Nilsson afslører, hvordan scenens magi
er ren løvsavsillusion. ”(…)teater er ikke virkelighed, men vi behandler
virkeligheden ved at fortælle historier.” skriver instruktør Geir Sveaass i
forestillingsprogrammet, og netop denne ubetingede kærlighed til kunsten, som sætter
Luka fri, gennemsyrer iscenesættelsen. Egil Barclay Hansens lysdesign og Mads
Stagis lyddesign understøtter fornemmelsen af legebarnets udtryksfryd.
Bruno, børn og ubalance
Spillestilen er en gryderet af bredpenslet realisme krydret med de komedieelementer og karikaturer, der hører en forventelig familieforestilling til, og som Nilssons farveholdige kostumer understøtter. Som hovedpersonen Luka imponerer unge Magnus Bruno med krykke, hjertevarme, lysende øjne og en inciterende sangstemme. Troværdigheden ophører ikke et sekund, og den gribende skildring af polioramte Lukas gangbesvær og kamp for at blive elsket imponerer. I samspillet med forestillingens mange børneskuespillere er Bruno ganske ubesværet. Hans scener med pigen Stikken i kørestolen bliver derimod næsten for sødsupperørende, fordi iscenesættelsen gerne dvæler ved det sentimentale. Det virker jo immervæk på det meste af en teatersal ved juletid.
"Det magiske Tivoliteater", Aalborg Teater. Foto: Rumle Skafte |
De utallige småroller og kostumeskift
håndterer de medvirkende generelt overbevisende, og de komiske bifigurer kontrasteres
klogt af de mere indfølte. I den ubalancerede
ende af skalaen findes dog Steffen Berenthz Eriksens portræt af Lukas far Hugo, som
det ene øjeblik slæber Nexøske mængder af deprimeret arbejderklasse op gennem gulvlemmen og det næste er overvældende positiv ift. Lukas drøm om et liv i
teatret. Figurens knækkede udviklingsbue må tilskrives dramatiseringens
handlingsreducerende skalpel, men er for Eriksen en utaknemmelig opgave at løse.
Tilpas olm og ondsindet fremstår Kathrine Høj Andersen, når hun i anden akt
folder sig fuldt ud som overklasseskurken Fru Buttenschøn. I første akt spiller hun desværre ikke igennem og fremstår lettere farveløs. Et instruktørvalg der kan
undre ligesom det hysteriske overspil, Mogens Rex er henvist til som Hr.
Buttenschøn. Det støjer frem for at more. Som parrets forkælede datter Ofelia
rammer Ida Mia Appel til gengæld sin figur på kornet.
"Det magiske Tivoliteater", Aalborg Teater. Tegning: Thyge Cosedis Holting |
Gammeldags med overraskelse
Livet er en scene, skrev William
Shakespeare, og samlet set er Aalborg Teaters ”Det magiske Tivoliteater” en
hyldest til livet, legen og til den teaterkunst, Luka forener med selve det at
leve. En skridsikker billetsælger i Jernbanegade, en lækkerbisken for hele familien og et stykke
velfungerende gammeldags juleteater uden genremoderniserende tiltag. Én overraskelse får vi dog i stortalentet Magnus Bruno, der skaber scenisk magi som Luka. Bruno
skal vi holde øje med – frem til jul og længe derefter!
"Det magiske Tivoliteater", Aalborg Teater. Foto: Rumle Skafte |
FAKTA: ”Det magiske Tivoliteater”. Baseret på NRK-julekalenderen ”Det magiske Tivoliteater” fra 2021. Originalmanuskript: Kjetil Indregaard og Mads Løken. Dramatisering: Hilde Brinchmann. Instruktion: Geir Sveaass. Medvirkende: Magnus Bruno, Steffen Berenthz Eriksen, Kathrine Høj Andersen, Ida Mia Appel, Nanna Buhl Andresen, Kirstine Hedrup, Jørgen W. Larsen, Marcus Gad Johansen, Mogens Rex, Lisbeth Gajhede, Josephine Nørring mfl. Scenografi og kostumer: Marianne Nilsson. Komponist: Sindre Hotved. Sangtekster: Kjetil Indregaard. Oversættelse: Niels Fonseca. Koreografi: Rebekka Lund. Kapelmester: Lasse Sandkamm. Musikalsk ledelse: Niels Søren Hansen og Lasse Sandkamm. Lysdesign: Egil Barclay Hansen. Lyddesign: Mads Stagis. Forestillingen spiller på Aalborg Teater fra, d. 16. nov. til d. 23. dec. 2024. Forestillingen set, d. 16. nov. 2024.