Anmeldelse: "Fem kvarter ved 200 grader", TEATRET
Madlavning, magtkamp og mandekomedie
Følelsesforskrækkelse, kvartalsidealisme og generationskløfter behandles vittigt i den velspillede mandekomedie ”Fem kvarter ved 200 grader” af TEATRET.
Af
Thyge Cosedis Holting, teaterskribent og – tegner
Udgivet,
d. 13/10 2024
❤❤❤❤❤
Scenografien er en stiliseret
version af svensk ødegårdsstemning. En bunke hvide møbler stablet oven på
hinanden i et æstetisk virvar, hvor enkelte møbler sågar rager helt uden for
scenen. Et symbolsk forvarsel om, hvad publikum har i vente; en fortælling om
modstridende meningers sameksistens. Der er plads til alle, for vi er jo
civiliserede mennesker. Eller…?
Thomas Jacob Clausen Rønne, Bo Stendell Larsen og Bue Wandahl i "Fem kvarter ved 200 grader". Foto: Per Pedersen |
Instruktør Hans Rønne, fra TEATRET i Aarhus, står sammen med skuespiller Thomas Jacob Clausen Rønne bag manuskriptet til komedien ”Fem kvarter ved 200 grader”, der spillede i 2022 og netop har haft repremiere. Den unge kompromissøgende højskolelærer Toke har taget sin midtjyske svigerfar med til den svenske ødegård, hvor Tokes far, kunstmalerbohemen Birger, residerer. Her skal de tre mænd sammen tilberede årets påskemenu, før Tokes kæreste, svigermor og faderens nye (og fjerde) kone ankommer dagen efter. I løbet af forestillingens fem kvarter, aftenen, natten og den følgende morgen, stiger temperaturen både i gryderne og mellem de tre meget forskellige mandetyper.
Teksten tager fat i tidens store spørgsmål om religion, klima og eksistens, mens tre gode skuespillere forsvarer hver deres karikerede figur. Handlingen eskalerer, da skeletterne langsomt vælter ud af (ægte)skabet. Hans Rønnes instruktion veksler fint mellem veloplagte dueller på ord og frydefuldt pinlige pauser, hvor det mimiske spil udløser latteren. Rønnes tæft for at skildre hverdagsmennesket på kornet kommer til sin ret, mens porrer, kål og løg snittes med stigende aggressivitet og virtuositet.
Tegning: Thyge Cosedis Holting |
Mandetyper mødes…
Som sønnen Toke er Thomas Jacob Clausen Rønne ærligt opsat på at bevare den gode stemning, mens klimaidealismen og de indre konflikter ikke kan skjules som aftenen skrider frem, og alkoholen kommer indenbords. Clausen Rønne leverer et rammende portræt af den moderne følsomme mand - helt vidunderlig i den indledende ordknappe telefonsamtale med kæresten. På overfladen hæger Toke om den gode stemning, men neden under lurer et isbjerg af frustrationer, den ældre alfahangeneration ikke har følelsesmæssige kompetencer til at håndtere.
Som prikken over i’et er
Bue Wandahl henrivende humorforladt som den stramt troende og midtjyske Jørgen, der
ernærer sig som konsulent i Landbrug og Fødevarer. At Wandahl er vendt tilbage
til scenen er en gave til dansk teater. Konsonanterne hugges i marmor, mens
den bedrevidende svigerfar folder svaner af køkkenrulle og prædiker
ægteskabelig moral, egne eskapader ufortalt. Bue Wandahl kan fylde sine pauser
med midtjysk anspændthed og reagere på forkant af beatet, så man får tårer i
øjnene af grin.
Bo Stendell Larsen, Thomas Jacob Clausen Rønne og Bue Wandahl i "Fem kvarter ved 200 grader" Foto: Per Pedersen |
Magtkamp og mandefælleskab
Fællesskabet er imidlertid en selvstændig pointe i forestillingen. Alle tre mænd viser sig som plagede individer, og måske er det netop i samværet med artsfællerne, at de får den største mulighed for at være sig selv. Slutbilledet, akkompagneret af damernes ankomst, er ubetaleligt. Lige til et bonusafsnit af tv-serien "Klovn".
”Fem kvarter
ved 200 grader” er således en vellykket køkkenkomisk skildring af, hvor svært det er kommunikere mand og mand imellem, især når man beskuer verden fra egnen navle. Forestillingens emner
er tidens hotte, om end fællesskabet snarere er omdrejningspunktet end
klimaet, som foromtalen ellers postulerer.
Påsken var tiden, hvor Jesus led på korset men siden genopstod. Denne komedie er bokseringen, hvor mændene kæmper om sejren men må konkludere, at alle sejrer ad helvede til, hvis de ikke sameksisterer og forsvarer deres artsfæller - og et forsvar får de brug for! Birger, Jørgen og Tokes forklaring til damerne om, hvorfor påskefrokosten gik på gulvet, kunne det være kosteligt at overvære….
Bo Stendell Larsen, Thomas Jacob Clausen Rønne og Bue Wandahl i "Fem kvarter ved 200 grader". Foto: Per Pedersen |
FAKTA:
"Fem kvarter ved 200 grader". Manuskript: Hans Rønne og Thomas Jacob Clausen Rønne. Medvirkende: Bue Wandahl, Thomas Jacob Clausen og Bo Stendell Larsen. Instruktion: Hans Rønne. Scenografi: Gitte Baastrup. Lysdesign: Ise Klysner Kjems og Poul Jepsen. Produceret af »TEATRET« . Forestillingen spiller på Teatret Svalegangen i Aarhus, d. 12-26 okt. 2024. Forestillingen set ved repremieren, d. 12 okt.