Anmeldelse: "De urørlige", Folketeatret
”Vi skal have noget frisk luft”
Trods
en snærende iscenesættelse gør Preben Kristensens og Arian Kashefs samspil
Folketeatrets version af den franske hitfilm ”De urørlige” seværdig.
Af
Thyge Cosedis Holting, teaterskribent og – tegner
Udgivet,
d. 19/10 2024
❤❤❤
”Vi skal have noget frisk
luft.” siger Arian Kashef, mens han bugserer den gispende
Preben Kristensen over i kørestolen. De to herrer spiller henholdsvis den unge,
småkriminelle Driss og den lamme Philippe. Afsted i den Parisiske morgengry
drager de to, og ender i en dyb samtale om kærlighed, smerte og de epokegørende
tilfældigheder, som mødet mellem dem er et bevis på. Et moment, der får plads
til at være ægte - som et af de få.
Feel-good komedie
Den garvede instruktør Kim
Bjarke har både iscenesat og dramatiseret den franske film ”De urørlige” (Intouchables)
fra 2011 om det umage venskab mellem mangemillionæren Philippe og den unge
Driss, der modvilligt påtager sig jobbet som handicaphjælper, skønt han hellere
vil forblive på kontanthjælp. Philippe, der er lam fra halsen og ned efter en
ulykke, har mistet livsgnisten, men gennem mødet med den viltre, uimponerede unge mand blomstrer han op og genvinder troen på tilværelsen – ligesom Driss lærer,
hvad det kan tilføre sjælen at være noget for andre. En feel-good komedie og en
oplagt turnésællert for Folketeatret.
Scenograf Camilla
Bjørnvad har skabt et elegant rum med et par vægge og lette, grå gardiner, der
kan trækkes for og fra, så vi fornemmer de skiftende lokationer - herskabslejlighed,
galleri, park, restaurant osv. Udtrykket
er næsten filmisk; de mange korte scener efterfølger effektivt hinanden og
hjælpes godt på vej af Henrik Pihls kontante lysdesign med black out efter stort set hver scene. Der er god tid til at klappe hver gang. Man er vel på provinsturné.
Arian Kashef og Preben Kristensen i "De urørlige". Foto: Gudmund Thai |
Kristensen og Kashef
Klappet bliver der særligt
af Preben Kristensen, der rammer den lamme, desillusionerede men fandenivoldske
Philippe overvejende træfsikkert. Fra kørestolen lader Kristensen mimikken tale,
mens arme og hænder hænger som påklistret dødvægt. Udtrykket veksler mellem det
opgivende, det arrogante, det diabolsk legesyge og det drengede. Gentagende
gange trækker man på smilebåndet, når Kristensen afleverer en veltimet
sylespids morsomhed. Den indre showman tæmmes dog ikke tilstrækkeligt, og en
malplaceret parodi på skuespilleren Marlon Brando, et levn fra Linje 3s
storhedstid, kunne vi godt have undværet.
Rampelyset deler Preben
Kristensen med det unge talent Arian Kashef, der i rollen som Driss er en både charmerende stupid, viril og uopdragen machoman, hvis umage
makkerskab med rigmanden sætter gang i en indre dannelsesrejse. Kashef er et
energibundt, der samtidig formår at tøjle vildskaben og blotte en tvivl, der
gør figuren interessant. I den stille Parisiske morgendialog lykkes det d’ herrer
at gøre forestillingen seværdig; at røre os med en underspillet sårbarhed, der heldigvis
ikke får lov at blive patetisk.
Jesper Riefensthal, Amanda Radeljak, Arian Kashef og Preben Kristensen i "De urørlige". Foto: Gudmund Thai |
Kold
anretning
Ellers serverer
instruktør Kim Bjarke den hjertevarme historie som en kold anretning. Scenegangen
er stiliseret og skuespillerne bevæger sig målrettet i lige linjer tværs over
scenen, som var de dukketeaterfigurer ført af Bjarkes kontrollerede hånd. Stemningerne
i de enkelte sekvenser understreges demonstrativt af underlægningsmusik og
belysning, og de fire øvrige skuespillere levnes ikke megen plads til nuanceret
udfoldelse inden for rammen. De strider den gode strid gennem utallige
kostumeskift og får mest muligt ud af deres mange biroller. Dog reduceres de til
karikaturer og funktioner i Bjarkes skemakolonner. Tableauerne er visuelt i
orden, men helheden emmer af vakuumpakket turnéteater. Det bliver aldrig rigtig
vedkommende, fordi opsætningen tager sin status som varm komedie på ordet og trækker
følelserne ned over hovederne på os, frem for at give dem plads til at blomstre.
Værd at se er Folketeatrets
”De urørlige” pga. samspillet mellem Preben Kristensen og Arian Kashef, men ligesom
Driss opfylder Philippes behov for frisk luft, kunne den trange iscenesættelse
have brugt en omgang befriende gennemtræk. Man savner vildskab, overraskelse og
et glimt i øjet. Potentialet har både historien og skuespillerne, men hjertevarmen kan
ikke trænge igennem det på millimeter præcist pakkede turnéformat.