Kim Hammelsvang: ”Der er flere og flere masker, der falder jo ældre jeg bliver.”
Rejsen fra Fyn mod de Københavnske sceners midte har lært skuespiller Kim Hammelsvang, at fodfæste vindes via vilje, tålmod og hårdt arbejde. Udviklingsrejsen beskriver han forud for Det Ny Teaters musicalpremiere på ”Anastasia”, d. 19. sept.
Af Thyge Cosedis Holting, teaterskribent og –tegner
Udgivet, d. 17/9 - 2024
Mit opkald modtages i garderoben. Et rum, han omtaler som ”noget for sig”. Den 48-årige Kim
Hammelsvang er omtrent det tætteste, man kommer på en ensembleskuespiller ved Det
Ny Teater i København; med afstikkere til andre teatre har han siddet på den
samme garderobe i 16 år. Mens vi taler sammen om teatrets kommende
forestilling, musicalen ”Anastasia”, tegnes konturen af et menneske med en bred
sjælepalet af farver. Spontant kan han le, myndigt kan han udlægge en skarp skuespilteknisk
pointe, og lyksalig bliver han, da samtalen strejfer Odense Teaters afdøde
primadonna Birgitte Federspiel, der lærte sin nyuddannede kollega Kim, at en
rolle altid skabes fra skoene. Han er en musicalens mester gennem snart 20 år
på de danske scener - en fynsk dreng, der som en anden H.C. Andersen rejste fra
Odense til København for at søge lykken. I dag spiller Hammelsvang de store
roller på Det Ny Teater. En musikalsk karakterskuespiller midt i livet, midt i
karrieren og midt i de muligheder der kommer, når timingen er den rette.
Foto: Det Ny Teater |
”250 forestillinger – det er mange!”
Jeg indleder med at bede Kim Hammelsvang om en varedeklaration: ”Hvad er din hylde i teaterbranchen?”. Spørgsmålet forårsager en dyb vejrtrækning efterfulgt
af en længere tænkepause.
”Jeg
bliver jo forbundet med musicalgenren, fordi jeg har lavet så mange af dem, men
jeg elsker også at lave alt muligt andet. Jeg har spillet mange både revyer, kabaretter,
og i foråret 2024 spillede jeg dialogdramaet ”Nye tider” på Folketeatret. Det
elskede jeg at lave.”. Atter lader
kunstneren stilheden herske i telefonen og konkluderer derpå: ”Man
kunne godt ønske, at de danske teaterdirektører havde en større fantasi ift.,
hvad den enkelte skuespiller kan bruges til.”.
Jeg griber
mulighed for et spadestik: ”Er der roller, du ikke har fået, fordi du i
manges øjne er musicalmand?”. Hammelsvang
tøver ikke: ”Ja, det ved jeg,
at der er. Jeg har f.eks. lavet en del TV-serier, men så er det én dag som
psykolog, præst eller betjent i én scene.”. ”Ærgrer det dig, at du ikke
bliver brugt i en bredere sammenhæng?” vil jeg
vide og får en lille latter retur.
”Nej, for til gengæld har jeg så været nogenlunde konstant på teatret, siden
jeg blev uddannet skuespiller i 2006.”. ”Og det er de færreste i branchen, der
kan prale af det.” konstaterer jeg. ”Ja
absolut, men når jeg kigger i min papirkalender - ja sådan én har jeg..” fastslås det med veltimet selvironi ”så har jeg jo ofte spillet i hvert fald 250 forestillinger på et år. 250
forestillinger - det er mange.”. I tonen er en uudgrundelig
blanding af noget ydmygt og selvbevidst.
”Du
har spillet rigtig mange store musicalhits på Det Ny Teater gennem årene.
”Phantom of the opera”, ”Skønheden og udyret”, ”The Producers” osv. Hvordan
bevarer du dig selv, når der kommer et udenlandsk hold og gør jer til brikker i
en stor international produktion?”. Noget
skarpt lister sig ind i hans ellers gemytlige røst: ”Jeg korrigerer dig lige. Den udgave af
”Anastasia”, vi laver nu, er lysår væk fra den, de laver på Broadway. Alle de
musicals, vi laver på Det Ny Teater med undtagelse af ”Phantom of the opera”,
er local productions, hvis du forstår?”. Jovist,
han kan nok sætte en interviewer på plads, og jeg ser for mig, hvordan institutionen
Kim Hammelsvang kan sætte sig igennem i prøvelokalet på Det Ny Teater, så
kollegerne og instruktøren lytter.
Klangen er mildnet, da han supplerer: ”Vi laver jo teksten om, vi retter den til dagligt,
og vi gør materialet til vores eget. Teatermaskineriet er stort, men man kan
som skuespiller tage masser af plads. Ellers kunne jeg absolut heller ikke
holde det ud…”. Hemmelighedsfuldt får
ordene lov at hænge i luften.
Kim Hammelsvang i rollen som Vlad i "Anastasia". Foto: Gudmund Thai |
”I want this not to be Broadway…”
I musicalen ”Anastasia”
møder vi i et postrevolutionært Skt. Petersborg den unge Anya, der har
hukommelsestab og søger hjælp hos de to småsvindlere Dmitri og Vlad. Da den
russiske enkezarina, fra eksilet i Paris, udlover en dusør til den, der kan
finde hendes barnebarn prinsesse Anastasia, der muligvis har overlevet
bolsjevikkernes drab på zarfamilien, tager begivenhederne fart. En plan
udtænkes, og snart er Anya, Demitri og Vlad på vej til Paris – på vej mod
eventyret og jagten på Anyas sande identitet. Kim Hammelsvang giver sig tid til
at massere tankerne, da jeg spørger, hvad man kan opleve og erkende via
musicalen ”Anastasia”.
”Det
er, at man er med på Anastasias rejse.” forklarer
han. ”Hun har jo en fortid som
russisk prinsesse, og finder langsomt ud af, hvem hun er. Pointen er, tror jeg,
at man ikke kan løbe fra den person, man er og fra den bagage, man har med. Min
karakter, Vlad, kaldte sig greve under zarstyret, og han har snydt sig op gennem
rækkerne til de bonede gulve. Efter revolutionen er han nu hverken en del af
det gamle eller det ny styre. Han har svært ved at navigere i nutiden, og han
søger – det gør alle karaktererne faktisk. De ved ikke rigtig, hvordan de skal
komme fremad. Min figur er stemt i mol, når man møder ham - han er lidt fordrukken
og brovtende. På rejen fra Skt. Petersborg til Paris finder han mere og mere
tilbage til den belevne dandy, han var engang, og åbner 2. akt i lyserødt tøj i
Paris.” fortæller Hammelsvang passioneret og tilføjer ihærdigt: ”Men det er ikke en sukkersød musical over tegnefilmen
”Anastasia” (fra 1996. red). Vores instruktør, Lee Proud sagde: I want
this not to be Broadway but to be more like Royal Shakespeare Company.”. Replikken leveres med karakterkomikerens distinkte
britiske overklassediktion. Konklusionen er derimod afdæmpet: “Vi dyrker det mørke og det dystre, når det
er der. Det går mere og mere op for mig, at det er en ret alvorlig historie med
nogle skæbner, der virkelig har noget på spil.”.
Kim Hammelsvang (i midten) under en prøve på "Anastasia". Her ses han i samspil med kollegerne Emilie Groth og Mathias Hartman Niclasen. Foto: Det Ny Teater |
Fra små til store roller
”Rollen
som Vlad i ”Anastasia” er én af de tre hovedroller. Du nævnte ordet ”skæbner”.
Hvornår blev det klart for dig, at din skæbne var de store musicalroller?” Jeg lytter intenst, mens Kim Hammelsvang med forretningsmandens
nøgternhed tager fat: ”Da jeg
kom ud fra skuespillerskolen, hvor jeg i øvrigt først kom ind i femte forsøg,
vrimlede det sgu ikke med jobtilbud til mig. Jeg mødte virkelig en udfordring
dér. Jeg skrev breve, jeg gik til auditions og så kom jeg med i ”Jesus Christ
Superstar” på Folketeatret. Dér kom jeg lidt med på vognen i København og
fortsætte så videre til Det Ny Teater. Her startede jeg altså ikke med
hovedrollerne – det var små, små roller, der så førte til lidt større roller,
til mellemstore roller og nu til de store roller.”. Der er milevidt fra den milde over den refleksive
til den kølige Kim. Jeg fornemmer, at Hammelsvang kan skærme sig bag skiftende
masker så let som ingenting. Bør en god skuespiller ikke samtidig vove at blotte
sig?
”Din
hidtil største musicalrolle som Engineer i ”Miss Saigon” skulle du være i fyrrene
før du fik. Hvorfor?”. Den fremkommelige
stemme har nu atter overtaget:
”Lige da jeg var blevet færdiguddannet på Odense Teater, sagde skuespiller og
instruktør Jan Hertz til mig: ”Kim, du er en skuespiller, der vil have arbejde
hele tiden, men du vil først få store roller, når du kommer op i 40’erne og
især, når du kommer op mod de 50. Det var ikke fedt, men Jan har faktisk haft
ret; sådan har det været”. ”Hvordan kan det være?”. Scenekunstneren og mennesket Kim svarer i kor: ”Det er åbenbart noget med den type
skuespiller, jeg er. Min alder, min type og de goder roller begynder at passe
sammen nu. Nu spiller jeg karakterroller på min egen alder efter i mange år at
have spillet ældre, end jeg er. Det er dejligt at være nået dertil, må jeg
tilstå.” Stilheden sænker sig i røret.
Maskefald og blåstempling
Jeg bryder
tavsheden i et forsøg på at nærme mig mennesket: ”Hvor rammer musicalen ”Anastasia” dig?”. Kim Hammelsvangs tale er fyldt med selvomsorg: ”Jeg genkender det med at turde lade
sårbarheden skinne igennem. Det gør jeg selv som menneske nu som 48-årig i
meget højere grad, end da jeg var ung.”. ”Hvad mener du med sårbarhed?”. Han smager på ordet: ”Sårbarheden… fylder mere og mere i mine roller. Jeg har spillet mange
komiske roller som skør, grotesk, sjov eller outreret, men jeg er begyndt at
passe ind i det rollefag, hvor jeg også kan være… en helt almindelig mand i
cowboybukser, som næsten ikke synger, men er til stede med hele mit nærvær i et
handlingsforløb. Rollen som lagerchefen George i musicalen ”Kinky Boots” er et
godt eksempel. Han synger to linjer og er en helt almindelig mand. Ingen store
armbevægelser, diskret komik, rent nærvær. Den type roller, de midaldrende mænd…
det mere filterløse, er jeg begyndt at læne mig ind i. Der er flere og flere masker,
der falder jo ældre jeg bliver.” lyder
det eftertænksomt.
”Fik
du ikke pillet maskerne af på skuespillerskolen?” forsøger jeg. ”Jeg har jo spillet teater sammenlagt i 39 år, fordi jeg begyndte som
barn på Fyn. Da jeg kom ind på skolen, syntes jeg jo, at det var svært at være
elev og stille mig til rådighed, fordi jeg allerede havde dannet mig en
identitet som spiller.” Glimtet fra
erindringsskuffen får lov at klinge af, før der suppleres: ”Jeg er så lykkelig for, at jeg kom ind på skolen
ved Odense Teater og fik det blåstempel at være uddannet skuespiller, men det
krævede noget at tude slippe alt det, jeg syntes, at jeg kunne.” afrunder min samtalepartner.
Kim Hammelsvang i rollen som Engineer i musicalen "Miss Saigon" på Det Ny Teater, 2023. Rollen sikrede ham samme år en Reumertpris i kategorien Årets Sanger. Tegning: Thyge Cosedis Holting |
Jeg fortsætter i det sårbare spor: ”Du har stillet dig til rådighed på scenen i snart tyve år. Hvad betød det for dig, da du fik en Reumertpris som årets sanger i 2023?”. En usynlig orkan fylder teatergarderoben på Vesterbro, for skønt han næsten hvisker, er følelserne store, som var de partituret til en musicaloverture, der indkapsler essensen af et stort episk drama. ”Den Reumertpris betød sindssygt meget. Jeg elskede rollen som Engineer i ”Miss Saigon”, men derudover følte jeg det som en blåstempling i det hele taget. Da jeg i sin tid tog fra Odense til København, vidste jeg kun, at jeg havde en halv sæsons arbejde på Det Ny Teater, så det var selvfølgelig et opbrud med de trygge fynske rammer. Beslutningen var nu ligetil - et naturligt næste skridt at tage for den målrettede dreng, der så gerne ville lykkes som skuespiller.”. ”Og prisen er et bevis på, at det lykkedes?”. Hammelsvang er fyr og flamme: ”Og et bevis på, at jeg har udviklet mig. Det var et kæmpe øjeblik, og jeg var dybt dybt rørt. Sammen med det at komme ind på skuespillerskolen, er den Reumertpris det største, der er sket i mit arbejdsliv. Prisuddelingen det år foregik desuden i Odense, hvor jeg er født og har så mange minder fra. Alle mine kære var i salen, og det gjorde mig så stolt. Jeg er vildt glad for den pris”. Stemmen sitrer oprigtigt.
Jeg ser på mit ur. Den afsatte tid er ved at rinde ud, og Kim Hammelsvang skal videre til dagens prøve. Et sidste spørgsmål må jeg dog stille: ”Så du har været én af de heldige, der er blevet set i branchen?”. Afslutningsreplikken falder som et pistolskud: ”Ja, men jeg har fanme også arbejdet for det!”.
Foto: Det Ny Teater |
FAKTA
Kim Hammelsvang (f. 1976) er
uddannet skuespiller fra Odense Teater i 2006.
Kim Hammelsvang har på Det Ny Teater medvirket I en række
muicals som bl.a. The Phantom of the Opera, Les Misérables, Mary
Poppins, Wicked, Annie, Singin’ In The Rain, Skønheden og Udyret, The Sound Of
Music, Jekyll & Hyde the Musical, Annie Get Your Gun, The Book of Mormon, Dance
of the Vampires, The Producers og som Engineer
i Miss Saigon.
Kim Hammelsvang debuterede i
Tjekhovs Kirsebærhaven
på Odense Teater og har desuden bl.a. spillet Pilatus i Jesus Christ Superstar og Loke
i Valhalla på
Folketeatret, Sezuan i Skammerens Datter 1 og 2 på Østre Gasværk og haft roller på
Det Danske Teater, Husets Teater, Fredericia Teater, Momentum samt i revyer og
kabareter som bl.a. Kerteminderevyen
Kim Hammelsvang har i 2021 spillet Zan-Zan
i musicalen Atlantis
i Tivoli samt Lunte i Nissebanden i Julemandens Land i
Cirkusrevyens telt.
I 2014 var Kim Hammelsvang nomineret
til Årets Dirch og han blev Årets Mandlige Revykunstner i 2016. For rollen som Engineer i musicalen Miss
Saigon på Det Ny Teater modtog Kim Hammelsvang
i 2023 Reumert-prisen Årets Sanger.
Fra, d. 19. september – 8. december kan Kim Hammelsvang opleves i
rollen som Vlad i musicalen Anastasia
på Det Ny
Teater.
Læs mere om Anastasia og bestil billetter på:
https://detnyteater.dk/forestillinger/anastasia/